خداحافظی زود هنگام ورزشکاران از عرصه قهرمانی خسارت بزرگ و جبران ناپذیری است که از قدیم در ورزش مازندران و به خصوص در کشتی به کرات مشاهده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، یک ورزشکار که از اوان کودکی استعدادش شناخته می‌شود، در تمرینات دشوار و نیز رژیم‌های سخت غذایی غوطه ور می‌شود، از بسیاری لذایذ دنیایی محروم می‌شود و عرق می‌ریزد تا به بالاترین سطح ممکن در حرفه خود برسد.

کشتی و کشتی گیران جزو همین دسته از ورزشکاران هستند، ورزشی سخت که انفرادی است و فشار و استرس ناشی از برد و باخت آن فقط بر دوش خود ورزشکار است، اما حالا همین ورزشکاری که به سختی به مدارج بالا رسیده، خیلی زود از دنیای قهرمانی خداحافظی می‌کند.

ورزشکار خود مسئول است، اما مربیان هم مقصرند

 غلامرضا پرتوی متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه امروزه آسیب دیدگی‌های اسکلتی عضلانی در ورزشکاران رو به افزایش است، پیرامون خداحافظی زود هنگام ورزشکاران گفت: اشتباهات تمرینی، نداشتن برنامه تغذیه مناسب، نداشتن اسراحت کافی و نداشتن دانش کافی برای تمرینات موثر موجب اختلالاتی می‌شود که در نهایت منجر به خداحافظی زود هنگام ورزشکاران می‌شود.

او افزود: یکی دیگر از دلایل مهم خداحافظی زود هنگام ورزشکاران نبود نظام استعدادیابی مناسب است، این عبارت بدین معناست که ممکن است خانواده و یا اولیای مدرسه بدون در نظر گرفتن شرایط فیزیکی و استعداد نوجوان وی را به سمت ورزشی سوق دهد که مسیر مناسبی نباشد و وی به تدریج دچار سرخوردگی و بی انگیزگی شود.

پرتوی با بیان اینکه وزن کم کردن اصلا نباید در سنین نوجوانی و حتی جوانی اتفاق بافتد گفت: اضافه یا کم کردن شدید وزن نه تنها در رشد فرد تاثیر می‌گذارد، بلکه موجب به وجود آمدن اختلال الکترولیتی و هورمونی می‌شود که در عضله سازی آن‌ها نیز مشکل ایجاد می‌کند.
 
چرا قهرمانان به سختی می‌آیند و به راحتی می‌روند؟

حفظ ورزشکار بعد از کسب قهرمانی، اتفاقی که نمی‌افتد

 مهدی پوراصغر روانشناس و مدیر تحصیلات تکمیلی و قائم مقام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در تحقیقاتی که در بسیاری از کشور‌های پیشرفته انجام شده، نشان می‌دهد شرایط سخت تمرینی، دوری از خانواده و اضطراب شدید ناشی از مسابقات رفته رفته بر ذهن ورزشکار تاثیر می‌گذارد.

او افزود: افراد مختلف ظرفیت‌های ذهنی متفاوتی دارند که اگر ورزشکاری استحکام ذهنی لازم را نداشته باشد، فشار و استرس زیاد موجب به هم ریختگی ذهن می‌شود.

پور اصغر با بیان اینکه به هم ریخنگی ذهنی می‌تواند در شکل‌های متفاوتی بروز کند، گفت: گاهی ورزشکار در تمرینات شرایط بسیار ایده الی دارد و حتی رکورد‌های مختلفی را جا به جا می‌کند، اما وقتی پا به میدان مسابقه می‌گذارد، تصور می‌کنید آدم دیگری را دارید می‌بینید و عملکرد ضعیفی از خود برجای می‌گذارد.

او افزود: بسیاری از خانواده و مسئولان بر این اندیشه اند که فقط ورزشکاری که شکست می‌خورد نیاز به مشاوره و حمایت دارد و ورزشکار برنده با کسب پیروزی یا مدال راه خود را پیدا کرده است، اما این طرز تفکر اصولی نیست و باید گفت حتی با ورزشکاری که برنده می‌شود هم باید مشاوره کرد، چون او حالا استرس بیشتری نسبت به قبل از جمله حفظ قهرمانی، نگرانی از ظهور رقبای جدید  را دارد.
 
چرا قهرمانان به سختی می‌آیند و به راحتی می‌روند؟

مربی‌ها آستانه تحمل ورزشکاران را از همان دوران کودکی بالا ببرند

نادر ناظری پیشکسوت کشتی و سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران گفت: خانواده‌ها و مربیان در مورد آینده و استعداد یک ورزشکار زود قضاوت نکنند و زود نتیجه نگیرند چه بسا کشتی گیر‌های شکست خورده در بسیاری از موارد، در آینده عملکرد درخشان تری از خود بروز می‌دهند.

او افزود: ظهور یک قهرمان ۳ مرحله دارد که شامل کشف، پرورش و حفظ ورزشکار می‌شود که باید گفت در ایران سومین مرحله یعنی حفظ ورزشکار جدی گرفته نمی‌شود که همین امر موجب خداحافظی‌های زودرس می‌شود.

نادر ناظری با بیان اینکه در سال‌های اخیر امنیت شغلی برای ورزشکاران و قهرمانان فراهم نشده است، گفت: نبود شرکت‌های تجاری بزرگ و تولیدی که بخواهند سرمایه گذاری کلانی داشته باشند، ورزش استان را تحت تاثیر قرار داده است.

او ادامه داد: لیگ به طور منظم برگزار نمی‌شود، لیگی که منبع درآمد و اقتصادی خوبی برای ورزشکار به شمار می‌رفت، این نبود درآمد کشتی گیر را به این فکر فرو می‌برد که آخر این دوره می‌خواهد به کجا برسد و همین فکر در آن‌ها دلسردی ایجاد می‌کند و به تدریج از راه قهرمانی دور خواهند شد.
 

چرا قهرمانان به سختی می‌آیند و به راحتی می‌روند؟
 
حامد گلی
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.