پس از مصوبه هیئت دولت درباره حذف چهار صفر، اظهارنظر و تحلیل‌های مختلفی از سوی کارشناسان منتشر شد. با این حال، دیروز رئیس کل بانک مرکزی برای نخستین بار پس از این مصوبه ابعاد جدیدی از دلایل حذف چهار صفر را تشریح کرد.

هزینه و فایده حذف ۴ صفر از زبان همتیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی که پس از حضور در جلسه ویژه کمیسیون اقتصادی مجلس و در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، هزینه بر بودن تبدیل واحد پولی را رد کرد و توضیح داد: سالانه ۷۰۰ میلیون اسکناس امحا و چاپ مجدد می‌شود. علاوه بر این هفت میلیارد قطعه اسکناس رایج در کشور داریم که با این کار به سه میلیارد قطعه تبدیل خواهد شد. در واقع هزینه امحا و چاپ جایگزین می‌شود و هزینه خیلی زیادی تحمیل نمی‌شود.

همتی با تاکید بر این که مسکوکات در کشور از رده خارج شده، گفت: الان کسی پول سکه‌ای را قبول نمی‌کند و بالاترین سکه ما که سکه ۵۰۰ تومانی است قیمتش ۸۲۰ تومان است یعنی ما هر چه سکه ضرب می‌کنیم از رده خارج می‌شود تا آن را آب کنند و از آن استفاده دیگری داشته باشند.

وی درباره برخی اظهار نظر‌ها مبنی بر این که حذف چهار صفر بر روی تورم و رشد اقتصادی اثرگذار نیست، گفت: ما هم می‌گوییم این کار بر رشد تورم تاثیری ندارد و اولویت اول ما هم نیست، اما جزو کار‌های ماست.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که از سال ۱۳۵۰ ارزش پول ملی ۳۵۰۰ برابر کاهش یافته است، افزود: این در حالی است که بهترین پول ما که هزار تومانی بوده به چک پول ۵۰ هزار تومانی تبدیل شده، یعنی پول ما ۵۰ برابر شده در حالی که ارزش پول ملی ۳۵۰۰ برابر کاهش یافته است. این اقدام واکنشی است برای این که تغییری در صورت واحد پولی انجام بدهیم تا مردم هم راحت‌تر مبادلات را انجام دهند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار