سردبیر رای الیوم در مطلبی با اشاره به توان موشکی و پهپادی یمن در عقب راندن اماراتی‌ها از این کشور نوشت امارات برای کاهش خسارت‌هایش در پی خروج از یمن است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، در یادداشتی با اشاره به تصمیم امارات برای خروج از یمن در پی شکست‌های اخیرش نوشت:  معتقدیم اگر گزارش‌های خبری درباره خروج تدریجی نیرو‌های اماراتی از یمن درست باشد، نشان‌دهنده این است که امارات می‌خواهد خسارت‌های خود را کم کند هرچند که این کار دیر هنگام صورت گرفته است.

در این مطلب آمده است: از میزان دقت گزارش‌ها درباره خروج نیرو‌های اماراتی از یمن اطلاعی نداریم، زیرا محمد الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یکن در گفتگوی تلفنی با ما گفت: نیرو‌های اماراتی همچنان در یمن هستند و آنچه رخ داده بازآرایی نیرو‌ها و تغییر ساختار آنهاست. در صورتی که منابع غربی تاکید کردند خروج نیرو‌های اماراتی از یمن عملا و به شکل تدریجی شروع شده است، زیرا امارات می‌خواهد بر جنوب متمرکز باشد؛ جایی که بیش از ۹۰ هزار نظامی را آموزش داده و مسلح کرده است و دیگر نمی‌خواهد در رویارویی با حوثی‌ها (جنبش انصارالله) در شمال هیچ گونه نقشی ایفا کند.

موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های متعلق به انصارالله اگر نگوییم همه بلکه اکثر فرودگاه‌های عربستان در جنوب را هدف قرار داد و حمل و نقل هوایی را در جنوب عربستان تعطیل کرد. این مسئله نقش مهمی در تصمیم امارات برای عقب‌نشینی از جنگ یمن ایفا کرد و کفه ترازوی جناح مخالف جنگ را در صحنه سیاسی امارات سنگین کرد.

به گفته یک منبع بلندپایه اماراتی، این جناح مخالف باجرأت‌تر و صدایش بلندتر شده است به خصوص در امارت‌هایی مانند دبی، شارجه و رأس الخمیه. این منبع به نقل از منابع نزدیک به شیخ محمد بن راشد، حاکم دبی و نخست وزیر امارات گفت: دبی نمی‌تواند حتی سقوط یک موشک در فرودگاه خود را تحمل کند به خصوص در این برهه از زمان که اقتصاد آن از رکودی آشکار رنج می‌برد و سود شرکت هواپیمایی دبی در مقایسه با سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است و شاید در سال آینده هیچ سودی نداشته باشد و سود بخش مسکن هم دستکم بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

این منبع به نقل از شیخ بن راشد که با هرگونه رویارویی نظامی یا تنش‌زایی با ایران در خصوص جزایر سه‌گانه مخالف است گفت: عاقلانه نیست برای بازپس‌گیری ۱۳ کیلومتر جزایر صخره‌ای وارد رویارویی شویم و همه این دستاورد‌های اقتصادی و عمرانی گسترده را قربانی کنیم.

خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان، دو روز پیش در دیدار با مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن، تاکید کرد درباره بحران یمن، اولویت با راه حل سیاسی است. اما او به شرط‌های این راه حل و نحوه دستیابی به آن و خروج از باتلاق یمن اشاره نکرد. مسئله قابل توجه این است که دیدار‌های فرماندهان سعودی و اماراتی در هفته‌های اخیر کم شده است.

صحبت‌های خالد بن سلمان صراحتا حاکی از آن است که راه حل نظامی و حملات هوایی گسترده در تعیین تکلیف جنگ یمن شکست خورده است و حتی تاثیری منفی برای عربستان و متحدان آن داشته و وجهه آن را به عنوان کشوری که جنایت جنگی مرتکب شده است در سطح جهان خدشه‌دار کرده و شاید تلاش کنگره آمریکا برای ممنوعیت فروش سلاح‌های آمریکا و ریاض به خاطر جنگ یمن و ترور جمال خاشقجی، یکی از دلایل در این خصوص باشد.

در ادامه این مطلب  آمده است: بزرگترین دستاورد ائتلاف سعودی-اماراتی تا به امروز تقویت جدایی شمال و جنوب یمن و فروپاشی جنوب و غرق کردن آن در درگیری‌های قبیله‌ای و منطقه‌ای است و شاید جنگ‌های داخلی بین شبه نظامیان درگیری برای سال‌ها و شاید دهه‌ها ادامه یابد.  همچنان بسیاری از طرف‌ها در داخل و خارج یمن معتقدند خروج امارات از یمن، تاکتیک رسانه‌ای و تلاشی است برای دور کردن حمله موشکی انصارالله مانند آنچه در جنوب عربستان رخ داد، زیرا به گفته برخی منابع، امارات دو روز پیش به بندر المخا نیرو اعزام کرد و همچنان کنترل همه فرودگاه‌ها، بنادر و جزایر یمن را در دست دارد و پاسخی که هئیت آن‌ها (اماراتی ها) که به منظور دور کردن حملات موشکی حوثی‌ها به تهران سفر کرد این بود پیش حوثی‌ها بروید و با آن‌ها مذاکره کنید ما هیچ نقشی در بحران نداریم و این پاسخ تکرار همان گفتمان رسمی ایران است.

عطوان افزود: حوثی‌ها می‌گویند هرگونه حمله موشکی به شهر‌های امارات به ادامه آرامش کنونی در ساحل شمالی بستگی دارد و علاوه بر این آن‌ها نمی‌خواهند جبهه امارات را باز کنند و ترجیح می‌دهند در حال حاضر بر جبهه عربستان متمرکز باشند و مسئله مسئله زمان است و تحولات از نزدیک پیگیری می‌شود تا زمان مناسب فرا برسد و هرگونه احتمال تغییر وجود دارد. منبع وابسته به حوثی‌ها صراحتا به ما گفت «عربستان شاید بتواند حملات متعدد به فرودگا‌های خود را تحمل کند، اما امارات حتی نمی‌تواند یک حمله را تحمل کند و بیش از چندین طرف این پیام را به امارات داده‌اند.»

در پایان این یادداشت آمده است: دو کشور، یعنی افغانستان و یمن را هیچ دخالت نظامی شکست نداده است و اگر آمریکا با همه آن ادعاهایش هجده سال بعد از حمله به افغانستان، پرچم سفید را در این کشور بلند و مستقیما با طالبان مذاکره کرد برای ائتلاف عربی هم بهتر است اکنون نه بعد از بیست سال، این کار را انجام دهد و یمن را به ساکنان این کشور واگذار کنند؛ همان کسانی که برای حل مشکلاتشان توانایی بیشتری دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: امارات ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار