طرح پایش سرمی بروسلوز برای بررسی عملکرد واکسیناسیون تب مالت در جمعیت دام سبک شهرستان بیرجند انجام شد.

علیزاده رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  گفت: در این طرح از جمعیت دام سبک واحد‌های اپیدمیولوژیک که توسط اکیپ‌های واکسیناتور مورد مایه کوبی بروسلوز قرار گرفتند خونگیری انجام شد.

وی افزود: نمونه‌ها پس از تهیه سرم به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان برای انجام آزمایشات مربوطه ارسال و نتایج مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد.

علیزده با اشاره به اینکه بیماری تب مالت (بروسلوز) از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در ایران می‌باشد. بیان کرد: بیماری تب مالت توسط یک باکتری به نام بروسلا ایجاد می‌شود. انواع مختلف این باکتری در حیواناتی مثل بز، گوسفند، گاو، سگ، خوک وجود دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی ادامه داد: مهمترین عامل بروز تب مالت انسانی در ایران بیشتر در بز و گوسفند می‌باشد.

علیزاده با بیان این که از ابتدای سال جاری ۷ هزار و ۸۲۰ راس بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده اند ادامه داد: در این مطالعه از ۶۰ رأس بره و بزغاله ماده خونگیری انجام شد که با اجرای طرح پایش سرمی بروسلوز وضعیت واکسیناسیون جمعیت دام سبک به لحاظ سطح تیتر واکسن مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت ونتایج بعد از آزمایشات بیان کننده عملکرد خوب گروه‌های مایه کوب بود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان در پایان عنوان کرد: پیشگیری و کنترل بیماری در حیوانات از طریق مایه‌کوبی دام‌ها و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی و شناسایی و حذف دام‌های آلوده انجام می‌شود و پیشگیری بیماری در انسان مستلزم کنترل بیماری در حیوانات و کشتار دام‌های آلوده است.

انتهای پیام / ط ا

واکسینه شدن ۷ هزارو ۸۲۰ راس بره وبزغاله

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.