رئیس جمهور روسیه قانون مربوط به تعلیق پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به امضا رساند.

پوتین قانون تعلیق پیمان موشکی ۱۹۸۷ را امضا کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانون تعلیق عضویت این کشور در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با آمریکا را امضا کرد.

رئیس جمهور روسیه در ماه فوریه اعلام کرد به مشارکت این کشور را در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پایان خواهد داد.
براساس سند مربوط به این لایحه قانونی آمده است: (پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد) میان اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا برای از بین بردن موشک‌های میانبرد و کوتاه برد خود، که در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ در واشنگتن به امضا رسید، به حالت تعلیق درآمد.

پیش نویس این لایحه قانونی پیشتر از سوی رئیس جمهور روسیه ارائه شد. بر اساس این لایحه پوتین می‌تواند درباره از سرگیری تعهدات تحت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد تصمیم گیری کند. این سند قانونی در مجلس دومای روسیه به تصویب رسید و ۲۶ ماه ژوئن نیز در مجلس علیای روسیه به رای گذاشته شد. ماه گذشته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو آمادگی هر گونه اقدامی از سوی ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، در خصوص تعلیق تعهدات این کشور تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ را دارد.

شایان ذکر است، اوایل سال میلادی جاری آمریکا اعلام کرد این کشور تعهدات خود تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد. در دوم فوریه امسال نیز رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مسکو در واکنش به اقدام واشنگتن تعهدات خود تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار