اسلامی گفت: ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیرو‌های مسلح در قالب امضای تفاهم‌نامه بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع امروز کلید خورد.

آغاز ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارکنان نیرو‌های مسلح/ ساخت ۱۱۰ پروژه مسکونی با حضور رئیس جمهور در آینده نزدیکبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح انجام شد.

در این مراسم محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی شتاب بخشیدن به تولید مسکن است، گفت: ما امروز یکی از برنامه‌های این حوزه را رونمایی می‌کنیم.

وی افزود: برنامه ساخت صد هزار واحد مسکونی با همکاری نیرو‌های مسلح و در طول ۲ سال (۹۸ و ۹۹) اجرا می‌شود و این برنامه ساخت جدا از برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن است.

اسلامی تصریح کرد: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی یک گام جدید برای افزایش ظرفیت‌های عرضه در کشور به شمار می‌رود و ما تا امروز ۱۴۰ هزار واحد مسکونی را در مناطق و شهر‌های مختلف اجرا کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: به زودی تفاهم‌نامه‌های مختلفی را برای افزایش تولید و عرضه مسکن با دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های مختلف مبادله خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در آینده نزدیک برنامه احداث ۱۱۰ پروژه ساخت و ساز مسکن با حضور رئیس جمهور کلید می‌خورد و تمام این برنامه‌ها برای تکمیل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خواهد بود.

اسلامی گفت: ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی یک کار بسیار متفاوت است و اراضی که در اختیار نیرو‌های مسلح است، در چارچوب قانون و به اذن مقام معظم رهبری خواهیم ساخت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در تمام مناطقی که نیاز به مسکن وجود داشته باشد، این واحد‌ها ساخته می‌شود و در صورت تکمیل شدن این مناطق از اراضی دولتی که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: پشتیبانی از طرح مسکن مهم‌ترین هدف ما است و در این طرح تسهیلاتی برای تسهیل‌گری در ساخت به سازندگان واگذار می‌شود، به گونه‌ای که بانک‌های عامل ۸۰ درصد از هزینه‌های مورد نیاز مسکن را در قالب مصوبه شورای پول و اعتبار در اختیار سازندگان قرار می‌دهند.

اسلامی گفت: این تسهیلات قابل انتقال به خریداران خواهد بود و متقاضیان سهم و آورده خودشان را به حساب سازنده واریز می‌کنند و در صورت تمایل می‌توانند از تسهیلات سازندگان هم استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بر اساس آمار‌های رسمی کشور در سال ۹۷، ۵۴۷ هزار ازدواج در کشور ثبت شده و هدف ماپوشش جامعه هدف است و مبنای ما برای تولید و عرضه مسکن آمار‌های ثبت شده در کشور است.

وی اظهار کرد: در گذشته به موضوع مکان‌یابی کمتر توجه می‌شد؛ اما امروزه مکان‌یابی این واحد‌ها و همچنین کیفیت معماری‌ای که برای ساخت این واحد‌ها در نظر گرفته شده بر اساس معماری اسلامی بوده و سعی کرده‌ایم محیط‌هایی که این واحد‌ها در آن احداث می‌شود، یک زندگی با کیفیت بسیار بالایی را برای متقاضیان فراهم کند.

اسلامی گفت: در این طرح هر دو ارگان از تمام ظرفیت‌های خودشان برای ساخت این واحد‌ها استفاده می‌کنند.

آغاز ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در ۳۵ شهر بزرگ کشور/ سهم مسکن از تسهیلات بانکی به ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر شهر‌های در نظر گرفته شده برای ساخت این واحد‌ها گفت: برای اجرای این ۱۰۰ هزار واحد مسکونی محدودیت شهری قائل نیستیم و در ۳۵ شهر بزرگ این طرح به اجرا می‌رسد؛ اما بر اساس قانون و به دلیل آنکه برای ساخت این نوع واحد‌ها محدودیت شهری وجود دارد، ۲۵ شهری که مشمول خروج پادگان‌ها از محدوده شهری می‌شوند در اولویت قرار دارند.

اسلامی افزود: برای ساخت این ۱۰۰ هزار واحد مسکونی اگر وزارت دفاع اراضی کافی نداشته باشد، وزارت راه و شهرسازی از اراضی موجود خود در شهر‌های جدید استفاده می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ساخت این واحد‌ها  ۸۰ درصد از هزینه‌های تمام شده از سوی بانک‌های عامل به سازندگان تخصیص داده می‌شود، گفت: این بانک‌ها مشمول بانک‌های دولتی و خصوصی می‌شوند و نرخ تسهیلاتی که برای ساخت این واحد‌ها در نظر گرفته شده طبق مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد است.

اسلامی توضیح داد: تعهد ما پشتیبانی از تولید مسکن است و سقف ارائه تسهیلات برای اجرای این پروژه بر اساس همین مصوبات است.

وی یادآوری کرد: بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار صندوق پس انداز مسکن یکم و زوجین احداث شده و ما سعی داریم سهم تسهیلات پرداخت شده در حوزه مسکن را به ۲۰ درصد افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: طبق آمار‌های ارائه شده در سال ۹۷، ۱۰۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به حوزه مسکن پرداخت شده که معادل ۱۳.۵ درصد از کل تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌ها است.

اسلامی تأکید کرد: در سال ۹۸ اراده مشترک ما آن است که سقف پرداختی تسهیلات را به ۲۰ درصد برسانیم که عدد قابل توجهی می‌شود و میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت مسکن به جز مسکن مهر ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌شود و در صورت پرداخت این تسهیلات میزان سرعت ساخت و ساز در حوزه مسکن افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه هدف ما از اجرای این طرح سرعت بخشیدن به جریان سازی تولید مسکن است، گفت: ما برای اجرا و ساخت واحد‌های مسکونی از تمام ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنیم و طرح ساخت ۱۰۰ هزار واحدی که امروز کلید خورد جدا از طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است و اضافه ساختن این واحد‌ها خود می‌تواند در تولید مسکن و تحت پوشش قرار دادن نیاز‌های متقاضیان نقش آفرینی کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در اجرا و تولید مسکن هیچ اولویت بندی وجود ندارد و این به معنای آن نیست که کارکنان نیرو‌های مسلح در اولویت سایر اقشار جامعه قرار دارند و ما برنامه‌های بسیار متعددی برای خانه‌دار کردن کارمندان و اقشار ضعیف و متوسط جامعه داریم.

اسلامی با اشاره به اینکه تعادل بخشی بین عرضه و تقاضای مسکن را باید بتوانیم به مرحله اجرایی برسانیم، گفت: جامعه هدف ما اقشار متوسط رو به پایین است و در این زمینه کارمند دولت بودن در اولویت نیست.

وی اظهار کرد: هر جوان ایرانی که به سن ازدواج می‌رسد آرزوی خانه‌دار شدن را در سر دارد، بنابراین ما باید زمان رسیدن به این آرزو را برای جوانان کوتاه کنیم در نتیجه با راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم می‌توانیم سرعت رسیدن به این آرزو را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: کارمندان شرکت‌های خصوصی و همچنین دولتی باید بتوانند با پس انداز‌های خود خانه‌دار شوند در نتیجه ما در این حوزه از ظرفیت‌های نیرو‌های مسلح و همچنین ظرفیت‌های خودمان استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار