یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رشد ۴۱ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/تمامی استان‌ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند

ضیاییان گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا هفتم خرداد، مجموع بارش نسبت به دوره بلندمدت ۴۱ درصد رشد داشته است.

رشد ۴۱ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/تمامی استان‌ها بیش از نرمال بارش دریافت کردندصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا هفتم خرداد، مجموع بارش‌های کشور ۳۰۶.۷ میلی متر بوده، در حالیکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۴.۱ میلی متر و بلندمدت ۲۱۷.۶ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۹ درصد و بلند مدت ۴۱ درصد رشد داشته است، افزود: با توجه به بارش‌های مناسب در سال زراعی جدید تاکنون ۱۳۳ درصد بیش از یک سال زراعی بارش دریافت کردیم. این در حالی است که مدت مشابه سال قبل در همین مقطع زمانی ۲۹ درصد کمبود بارش داشتیم.

ضیاییان با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از دوره بلندمدت و نرمال خود بارش دریافت کرده اند، بیان کرد: در این میان استان‌های ایلام با ۹۹ درصد، لرستان ۸۸ درصد و گلستان ۸۴ درصد نسبت به دوره بلندمدت بارش بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

رئیس مرکز خشکسالی کمترین میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت را مربوط به استان اردبیل با ۶.۲ درصد و کرمان ۶ درصد اعلام کرد.

وی میزان بارش در سه ماه آینده را نرمال پیش بینی کرد و گفت: بولتن‌های هواشناسی نشان می‌دهد که طی ماه‌های آتی افزایش نیم تا یک درجه‌ای دما را در بسیاری از نقاط کشور خواهیم داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه بارش‌ها در فصل تابستان سهم قابل توجهی از بارش سال زراعی را ندارند، اظهار کرد: البته این امر بدان معنا نیست که بارش‌های کوتاه مدت و رگباری اتفاق نمی‌افتد. اما از الان امکان پیش بینی وجود ندارد.

وی میزان آب‌های جاری و پشت سد‌ها را مطلوب دانست و گفت: با وجود بارش‌های مناسب در اغلب نقاط کشور در سال زراعی جدید، کمبود آب‌های زیر زمینی به طور کامل مرتفع نشده است. اما میزان دقیق سطح منابع آبی را باید وزارت نیرو اعلام کند.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط مطلوب آب پشت سد‌ها و آب‌های سطحی و رشد ۱۰۰ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل، مشکل کم آبی کشاورزان تا حدودی مرتفع نشده است.

انتهای پیام/

 ۱۳۳ درصد بیش از یک سال زراعی بارش دریافت کردیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار