رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بارش باران از ۳۰۶ میلی متر فراتر رفت/ رشد ۴۰ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

ضیاییان گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا چهارم خرداد، مجموع بارش‌های کشور ۳۰۶.۴ میلی متر بوده است.

بارش باران از ۳۰۶ میلی متر فراتر رفت/ رشد ۴۰ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدتصادق ضیاییان، رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا چهارم خرداد، مجموع بارش‌های کشور ۳۰۶.۴ میلی متر بوده، درحالیکه میزان بارش در مدت مشابه سال قبل ۱۵۳.۱ میلی متر و بلندمدت ۲۱۷.۱ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد و بلندمدت ۴۱ درصد رشد داشته است، افزود: با توجه به بارش‌های مناسب در سال زراعی جدید، تا کنون بیش از ۱۳۲ درصد بیش از یک سال زراعی کامل بارش دریافت کرده ایم.

ضیاییان با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از دوره بلندمدت و نرمال خود بارش دریافت کرده اند، بیان کرد: در این میان استان‌های ایلام با ۹۹.۳ درصد، لرستان ۸۸.۷ درصد و گلستان ۸۴.۹ درصد نسبت به دوره بلندمدت بارش بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

رئیس مرکز خشکسالی کمترین میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت را مربوط به استان‌های اردبیل با ۶.۲ درصد و کرمان ۶.۴ درصد اعلام کرد.


بیشتر بخوانید: رشد ۱۰۱ درصدی بارش نسبت به سال گذشته/ تمام استان‌ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند


وی میزان بارش در سه ماه آینده را نرمال پیش بینی کرد و گفت: بولتن‌های هواشناسی طی ماه‌های آتی افزایش نیم تا یک درجه‌ای دما را در بسیاری از نقاط کشور نشان می‌دهد.

ضیاییان با اشاره به اینکه بارش‌ها در فصل تابستان سهم قابل توجهی از بارش سال زراعی را ندارند، بیان کرد: البته این امر بدان معنا نیست که بارش‌های کوتاه مدت و رگباری اتفاق نمی‌افتد. اما در پیش بینی‌های کوتاه مدت قابل پیش بینی نیست.

رئیس مرکز خشکسالی درباره اینکه آیا اظهارات کارشناسان مبنی بر ورود به دوره ترسالی را تایید می‌کنید، گفت: اظهارات کارشناسان مبنی بر خروج از دوره خشکسالی و ورود به دوره ترسالی قابل استناد نیست چرا که کارشناسان برای بیان چنین اظهاراتی باید مستندات علمی ارائه دهند. ضمن آنکه پیش بینی‌های بلندمدت با درصد خطا همراه است و حداکثر پیش بینی‌های فصلی ۶ ماه آینده را شامل می‌شود.

ضیاییان با بیان اینکه میزان آب‌های جاری و پشت سد‌ها به میزان کافی است، اظهار کرد: با وجود بارش‌های مناسب در اغلب نقاط کشور در سال زراعی جدید، کمبود منابع آب‌های زیرزمینی به طور کامل رفع نشده است که میزان دقیق سطح منابع آب‌های زیر زمینی را باید وزارت نیرو اعلام کند.

وی در پایان  تصریح کرد:  با توجه به آنکه میزان بارش در سال زراعی جدید نسبت به  مدت مشابه سال قبل  ۱۰۰ درصد رشد داشته است،  در رفع مشکل کم آبی کشاورزان تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام/

کمبود منابع زیر زمینی به طور کامل رفع نشده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار