رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رشد ۱۴۱ درصدی بارش در سال زراعی جدید/کم بارشی سال زراعی گذشته به طور کامل جبران شد

ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا هفتم اردیبهشت، بارش‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۴۱ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۴۱ درصدی بارش در سال زراعی جدید/کم بارشی سال زراعی گذشته به طور کامل جبران شدصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا هفتم اردیبهشت، مجموع بارش‌های کل کشور ۲۹۳.۷ میلی متر بوده در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۱۲۱.۷ میلی متر و بلندمدت ۲۰۳ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۴۱ درصد و بلندمدت ۴۴.۷ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که سال گذشته در این بازه زمانی میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۴۰ درصد کاهش  داشته است.

ضیاییان ادامه داد: با توجه به بارش‌های مناسب در سال زراعی جدید، تاکنون بیش از ۲۶ درصد یکسال زراعی کامل، بارش دریافت کرده ایم که به این ترتیب نه تنها کم بارشی سال زراعی ۹۷-۹۶ به طور کامل مرتفع شد، بلکه بخشی از کم بارشی سال زراعی ۹۶-۹۵ جبران شده است.


بیشتر بخوانید: رشد ۱۵۶ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل/ کم بارشی سال گذشته به طور کامل جبران شد


رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه تمامی استان‌ها بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کرده اند، گفت: در این میان استان ایلام با حدود ۱۰۶ درصد، لرستان ۹۵ و گلستان ۹۴ درصد بیش از نرمال نسبت به دوره بلندمدت خود بارش دریافت کرده اند.

وی میزان بارش در شمال غرب، حاشیه زاگرس و البرز در اردیبهشت را بیش از نرمال پیش بینی کرد و افزود: در مابقی ماه‌های سال بارش‌های نرمال پیش بینی شده است، البته این امر بدان معنا نیست که میزان بارش کم باشد یا بارش به صورت نقطه‌ای و همرستی نداشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول، در فصل بهار و تابستان عمده بارش در مناطق کوهستانی به صورت نقطه‌ای خواهد بود.

ضیاییان ادامه داد: براساس بولتن‌های هواشناسی، پیش بینی می‌شود که مجموع بارش تا پایان سال زراعی به ۳۲۵ تا ۳۳۰ میلی متر برسد، البته این آمار به سبب برآوردی بودن با خطا همراه است.

رئیس مرکز خشکسالی میزان دما در اغلب نقاط کشور را کمتر از بلندمدت اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در خرداد دما در بخش‌هایی از کشور بین نیم تا یک درجه بیش از بلندمدت خواهد بود.

وی با بیان اینکه کمبود بارش سال زراعی گذشته به سبب بارش‌های مناسب اخیر به طور کامل جبران شده است، اظهار کرد: البته شاخص‌های خشکسالی تا پایان فروردین نشان می‌دهد که همچنان ۳۸ درصد کشور به سبب افزایش دما با خشکسالی کوتاه مدت یکساله روبروست.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه افزایش دما در میزان تبخیر و تعرق تاثیر بسزایی دارد، بنابراین علی رغم بارش‌های نرمال و بیش از نرمال در سال زراعی جدید کماکان ۳۸ درصد کشور با پدیده خشکسالی روبروست که خوشبختانه میزان خشکسالی چندان قابل ملاحظه نیست.

انتهای پیام/

مجموع بارش تا پایان سال زراعی به ۳۲۵ تا ۳۳۰ میلی مترمی رسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار