یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رشد ۱۵۶ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل/ کم بارشی سال گذشته به طور کامل جبران شد

ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا اول اردیبهشت، مجموع بارش‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۵۶ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۵۶ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل/کم بارشی سال گذشته به طور کامل جبران شدصادق ضیاییان، رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد:  براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا اول اردیبهشت، مجموع بارش‌های کشور ۲۸۹.۴ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۱۱۳ میلی متر و بلندمدت ۱۹۸ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۵۶ درصد و بلندمدت ۴۶ درصد رشد داشته است، افزود: با توجه به بارش‌های مناسب در سال زراعی جدید، تاکنون بیش از ۲۴ درصد یک سال زراعی کامل بارش دریافت کردیم که به این ترتیب نه تنها کم بارشی سال زراعی ۹۷-۹۶ به طور کامل مرتفع شد، بلکه بخشی از کم بارشی سال زراعی ۹۶-۹۵ جبران شده است.

ضیاییان با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از دوره بلندمدت خود بارش دریافت کردند، بیان کرد: در این میان استان‌های ایلام ۱۰۹ درصد، لرستان ۱۰۶ درصد و مرکزی و همدان ۹۰ درصد بیش از دوره بلندمدت خود بارش دریافت کردند.


بیشتر بخوانید: رشد ۱۶۶ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه پارسال/میزان بارش در سال زراعی جدید ۲۱ درصد بیش از سال زراعی کامل است


رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: اگرچه استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان تا هفته‌های قبل کمتر از میزان بلندمدت خود بارش دریافت کرده بودند، اما بنابر آخرین آمار تا اول اردیبهشت سیستان و بلوچستان ۶.۴ درصد و کرمان ۱.۵ درصد بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کردند.

وی میزان بارش در اردیبهشت را مقداری بیش از نرمال پیش بینی کرد و افزود: براساس بولتن‌های هواشناسی، میزان بارش در اردیبهشت به ویژه در شمال غرب، بخش‌هایی از شمال و امتداد زاگرس و جنوب شرق کشور بیش از نرمال خواهد بود، ضمن آنکه در مابقی نقاط درصد قابل توجهی بارش نخواهیم داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بارش‌های تابستانه مقادیر قابل توجهی در طول دوره آماری نبوده است، بیان کرد: در تابستان امسال بارش‌های رگباری و نقطه‌ای به خصوص در مناطق مرتفع رخ خواهد داد که این امر می‌تواند تا حدی خطرناک باشد.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: بارش‌های بیش از نرمال در مناطقی از کشور در اردیبهشت بدان معنا نیست که سیل اتفاق می‌افتد چرا که سیل پدیده‌ای است که تنها ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از وقوع می‌توان آن را پیش بینی کرد.

انتهای پیام/

بارش‌های بیش از نرمال در اردیبهشت ادامه دارد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار