رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد گفت: خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان به علت کشتار غیر مجاز دام و تماس مستقیم با دام آلوده افزایش می‌یابد.

حسن پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه افزایش فعالیت کنه‌ها و خطر انتقال بیماری به انسان از دام‌های آلوده نظیر گاو، گوسفند و بز و توسط کنه‌ها، در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با خون و ترشحات دام آلوده، انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه این بیماری در دام زنده آلوده هیچگونه علائمی نداشته، افزود: شهروندان باید با توجه به رعایت اصول بهداشتی، توصیه‌های دامپزشکی برای جلوگیری از انتقال این بیماری، هنگام قطعه کردن گوشت و جگر از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت را در این خصوص جدی بگیرند.

وی عمده‌ترین راه‌های پیش گیری از بیماری ذبح دام در کشتارگاه‌های مجاز، نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در  یخچال، استفاده از وسایل ایمنی برای جلوگیری از گزش کنه، تعویض لباس، سم پاشی دوره‌ای علیه انگل‌های خارجی دام  دانست.

وی در پایان از عموم مردم خواست گوشت مصرفی خود را صرفاً از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مجاز که تحت نظارت دامپزشکی بوده تهیه کنند.

انتهای پیام / س خ

هشدار نسبت به شیوع  بیماری تب کریمه کنگو در مهاباد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.