بسیاری از بستگان فعالان بازداشت‌شده در عربستان سعودی در اقدامی شجاعانه تصمیم گرفته‌اند سکوت درباره این بازداشت‌ها را کنار بگذارند.

مخالفان سیاست‌های آل‌سعود سکوت خود را شکستندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­روزنامه واشنگتن پست نوشت بسیاری از بستگان فعالان بازداشت شده در عربستان سعودی در اقدامی شجاعانه تصمیم گرفته‌اند سکوت درباره این بازداشت‌ها را کنار بگذارند.

این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی نوشت: عریج السدحان با گذشت چند ماه از ناپدید شدن برادرش و پس از مواجهه با سکوت مقامات عربستان سعودی درباره سرنوشت او و اخباری که حاکی بود او در زندان مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته است، سرانجام به فکر حربه آخر و سختی افتاد. او این حکایت را علنی کرد.

السدحان تصمیم گرفت با رسانه‌های خارجی مصاحبه کند و در فضای مجازی درخواست کمک کند تا شاید این کار دولت سعودی را به فاش کردن وضع برادرش، یعنی عبدالرحمان السدحان امدادگر ۳۵ ساله که از بیش از یک سال قبل بازداشت شده بود، وادار کند. مقامات سعودی خانواده‌ها را به شدت از علنی کردن بازداشت بستگان خود برحذر می‌دارند، و عریج از این نگران بود که آن‌ها علیه او یا برادرش تلافی‌جویی کنند. همچنین احتمال داشت تصمیم او سیلی از توهین‌ها را از طرف طرفداران پادشاهی سعودی به سوی او روانه کند.

وی در مصاحبه تلفنی از محل اقامت خود در کالیفرنیا گفت: "ما هر راه ممکنی را امتحان کردیم. من احساس کردم همه در‌ها به روی من بسته شده است."

او تنها نبود. طی سال گذشته بستگان چندین نفر دیگر که در عربستان سعودی بازداشت هستند، پس از نومید شدن از آزادی آن‌ها یا تفهیم نشدن هیچ اتهامی به بازداشت شدگان تصمیم دشوار و غیرمعمولی گرفته‌اند تا به صورت علنی درباره سرنوشت عزیزان خود صحبت کنند. آن‌ها با این کار این تصور دیرینه را نادیده گرفته‌اند که خاندان سلطنتی، با میل وافرش به حریم خصوصی، به درخواست‌های غیرعلنی در مقایسه با سرزنش علنی، بهتر جواب می‌دهد.

چندین نفر از بستگان بازداشت شدگان گفتند پس از تلاش و ناکامی در گرفتن پاسخ از مقامات دولتی، تصمیم گرفتند موضوع را علنی کنند. نومیدی آن‌ها نتیجه تغییراتی است که مبتکر آن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، بوده است. منتقدان می‌گویند بن سلمان نظام حکومتی کشورش را استبدادی‌تر از قبل کرده، ولو اینکه او برخی محدودیت‌ها اجتماعی را کاهش داده است. مسائل این خانواده‌ها بازتابی از وسعت سرکوبگری محمد بن سلمان است، که از سپتامبر ۲۰۱۷ با شدت آغاز شد و به دستگیری افراد به سبب ابراز نارضایتی، برجستگی شخصیت آن‌ها یا به دلایلی که همچنان برای خانواده‌ها و افکار عمومی نامکشوف مانده است، انجامید.

بستگان افراد دستگیر شده می‌گویند تصمیم‌گیری سران پادشاهی عربستان ظاهرا به شکل فزاینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی بوده است. از این رو، خطر ساکت ماندن بیشتر شده است. برخی گفتند قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ریاض، به دست ماموران سعودی در اکتبر گذشته -- که زمانی اقدامی وحشیانه و غیرقابل تصور علیه یک منتقد حکومت محسوب می‌شد -- همچنین باعث شده است بستگان افراد دستگیر شده سریع‌تر برای حرف زدن علنی تصمیم بگیرند. مقامات سعودی می‌گویند ماموران این کشور از دستورات برای بازگرداندن خاشقجی به عربستان به صورت زنده سرپیچی کردند و چندین نفر از آن‌ها اکنون تحت محاکمه‌اند.

برخی از بستگان بازداشت‌شدگان گفتند خانواده‌های آن‌ها قبلا بسیار از سیاست دوری کرده بودند و مراقب بودند توجه مجریان قانون در عربستان را به خود جلب نکنند. دیگران درباره اعضای خانواده‌های آن‌ها که از فعالان برجسته بودند، سخن می‌گفتند.

اما گستردگی سرکوب‌ها ممکن است موجب دردسر تازه برای سران سعودی شده باشد: یک گروه کوچک، اما رو به رشدی از بستگان افراد بازداشت شده که مسئله بازداشت‌هایی را علنی کرده‌اند که دولت سعودی ترجیح می‌دهد در خفا بماند، هم اکنون تصویر ناخوشایندی از پادشاهی سعودی ارائه کرده اند.

یک دفتر رسانه‌ای دولت سعودی از پاسخ دادن به پرسش‌ها درباره عبدالرحمان السحدان و چند نفر دیگر از بازداشت شدگان خودداری کرد. همه کسانی که با آن‌ها مصاحبه شده است گفتند به رغم تصمیم‌شان برای علنی کردن موضوع بازداشت بستگانشان، امیدوارند مناسبات آن‌ها با عربستان سعودی تیره نشود. هیچ کدام از آن‌ها چیزی درباره تلافی جویی احتمالی مقامات سعودی نگفته اند، هرچند برخی از آنها، مانند عریج السحدان، نمی‌دانند با بستگان آن‌ها در زندان‌ها اکنون چگونه رفتار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار