مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن از کاهش ۸۰ درصدی هزینه‌های آبیاری در کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ابراهیم کاویانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن گفت: برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری تحت فشار پارسال، سه طرح آبیاری تحت فشار به مساحت ۲۷ هکتار در زمین‌های کشاورزی این شهرستان اجرا شد.
 
وی افزود: طرح آبیاری تحت فشار در دو مرحله ۱۷ هکتاری و ۱۰.۶ هکتاری با ۸۵ درصد اعتبارات دولتی و ۱۵ درصد آورده شخصی به بهره برداری رسید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن گفت: افزایش ۵۰ درصدی راندمان آبیاری، افزایش ۳۰ درصدی محصول تولیدی، کاهش ۸۰ درصدی هزینه‌های آبیاری، امکان کوددهی با آبیاری، کنترل دقیق آب مورد نیاز گیاه، وجین بهتر علف‌های هرز و ثابت ماندن غلظت املاح محلول در خاک از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

کاویانی امکان ورود تراکتور و ماشین آلات داشت و برداشت به مزرعه، کاهش مقدار بذور مصرفی نسبت به روش سنتی، رشد بهتر گیاه بعلت ثابت ماندن نمک خاک، جلوگیری از شیوع بیماری‌های قارچی و تخریب ساختمان خاک، نجات خاک و گیاه از تجمع نمک و افزایش درآمد بهره برداران را از دیگر مزایای این طرح برشمرد.
 
وی به بازگشت زمین‌های بایر به تولید اشاره کرد و گفت: ۱۶۹ فقره زمین‌های بایر پارسال به مساحت ۳۷۰ هزار مترمربع در این شهرستان شناسایی و به چرخه تولید بازگشت.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن افزود: زمین‌های رفع تداخل شده در این شهرستان تا پایان سال گذشته، ۲۳۳ مورد بوده است.
 
کاویانی گفت: بایر گذاشتن زمین‌های حاشیه شهر و روستا توسط افراد، زمینه ساز فروش اراضی کشاورزی، ساخت و ساز غیرمجاز و خارج شدن از حالت زراعی و باغی است.
 
وی افزود: نظارت و بازدید کارشناسان این مدیریت برای شناسایی زمین‌های بایر و گشت حفاظت از زمین‌های کشاورزی به طور مستمر در حال رصد فعالیت‌های بخش کشاورزی شهرستان است.

انتهای پیام/آ



۲۷ هکتار از اراضی زراعی تنکابن به سیستم آبیاری نوین مجهز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار