برداشت گندم از سطح بیش از ۴۰ هزار هکتار مزارع جنوب کرمان آغاز شده و پیش بینی می شود تا پایان برداشت محصول یکصد و ۸۵ هزارتن گندم برداشت شود.

آغاز برداشت گندم از مزارع جنوب کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سعید برخوری رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: در راستای برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به منظور افزایش ضریب خوداتکایی محصول استراتژیک گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ برنامه اجرایی در سطح سی و چهارهزار ۵۰۰ هکتار و تولید ۱۷۰ هزارتن هدف گذاری گردید.

وی افزود: بنا بر استقبال کشاورزان، عملیات اجرایی کاشت در سطح ۴۰ هزار و ۵۰۰ هکتار با استفاده از ۹ هزار و ۳۰۰ تن بذر اصلاح شده ارقام چمران، چمران ۲، مهرگان، برات، باژ، افق و سیروان به پایان رسید.

برخوری بیان کرد: به منظور افزایش راندمان مصرف آب، سطحی معادل ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع به سیستم آبیاری تحت فشار تیپ مجهز گردید.

وی در ادامه گفت: با تلاش و مشارکت کشاورزان منطقه، تغذیه گیاهی با استفاده از کود‌های پایه مورد نیاز، کود‌های سرک ازته و سطح قابل توجهی نیز به صورت کود آبیاری و محلول پاشی انواع کود‌های ریز مغذی محقق گردید.

وی اظهار کرد: علاوه بر این برنامه پایش عوامل خسارت زای زنده در طول فصل داشت توسط شبکه مراقبت و مشارکت موثر کشاورزان به نحو مطلوب انجام و همچنان ادامه دارد.

رییس سازمان در ادامه گفت: برابر پیگیری‌های مستمر انجام شده جلب موافقت اداره کل غله استان علاوه بر سیلوی جیرفت و کارخانه‌های آرد منطقه مراکز خرید در شهرستان فاریاب و رودبار جنوب راه اندازی و در شهرستان قلعه گنج نیز در دست پیگیری می‌باشد.

وی افزود: برای محموله‌هایی که به کارخانه‌های آرد و سیلو تحویل می‌گردد علاوه بر قیمت محصول به ازای هر کیلو گرم ۴۰۰ ریال کرایه حمل پرداخت می‌گردد.

وی بیان کرد: برابر گزارش‌های واصله عملیات برداشت در تاریخ ۲۱ اسفند ماه ۹۷ در شهرستان قلعه گنج به صورت محدود انجام و به دلیل بارندگی متوقف، اما از تاریخ ۱۶ فروردین ۹۸ بطور رسمی آغاز گردید.

وی پیش بینی کرد: با توجه به نزول رحمت الهی و کیفیت عملیات بهزراعی، از سطح اجرا شده بیش از ۱۸۵ هزار تن تولید و بیش از ۱۵۰ هزارتن به مراکز خرید تحویل گردد.

وی از کشاورزان درخواست کرد: برای تحویل و تخلیه محصول با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی مطابق سامانه نسبت به دریافت معرفی نامه اقدام و در غیر این صورت امکان ثبت مجدد و صدور معرفی نامه در محل مراکز خرید میسر نمی‌باشد.

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار