حقیقت گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی، رگبار و رعد و برق به عشایر توصیه می‌شود، از رفتن به حاشیه رودخانه ها، ارتفاعات اجتناب کنند.

عشایر از رفتن به حاشیه رودخانه‌ها اجتناب کنند/کشاورزان هشدار‌ها را جدی بگیرندمسعود حقیقت، مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از فعالیت سامانه بارشی در بخش‌هایی از کشور خبر داد و گفت: امروز با فعالیت سامانه بارشی در شمال شرق، شرق، شمال غرب و غرب کشور و کاهش دما در شمال شرق به پسته کاران استان‌های فارس، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سمنان توصیه می‌شود که تا پایان هفته هیچ گونه محلول پاشی و سم پاشی را در باغات خود انجام ندهند.

وی افزود: به کشاورزان مناطق شمال شرق و خراسان رضوی توصیه می‌شود که طی بازدید از مزارع نسبت به پاکسازی زه کش‌ها اقدام کنند تا سیلاب در مزارع ماندگار نشود.

حقیقت در توصیه‌ای به عشایر بیان کرد: با توجه به فعالیت سامانه بارشی، رگبار و رعد و برق به عشایر توصیه می‌شود که از رفتن به حاشیه رودخانه ها، ارتفاعات اجتناب کنند، ضمن آنکه زنبورداران مناطق جنوبی باید کندو‌های خود را از دره‌ها و رودخانه‌های فصلی دور کنند تا کندو‌های زنبورداران آسیب نبیند.


بیشتر بخوانید: هشدار نسبت به شیوع زنگ گندم در مزارع/ کشاورزان هشدارها را جدی بگیرند


مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی نسبت به شیوع آفت زنگ گندم و سایر بیماری‌ها در مزارع هشدار داد و گفت: با توجه به تشدید بارش در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور، احتمال شیوع آفت زنگ گندم در مزارع دور از انتظار نیست، اما تا پایان بارش‌ها کشاورزان باید منتظر بمانند و سپس نسبت به سم پاشی مزارع اقدام کنند.

وی در پیرامون اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر گذر از مرحله خشکسالی بیان کرد: اگرچه از دیدگاه هواشناسی بارش در سال زراعی جدید مطلوب بوده، اما از لحاظ هیدرولوژیکی بعید است که خشکسالی به طور کامل رفع شده باشد.

به گفته حقیقت، اگرچه میزان بارش نسبت به نرمال بلندمدت ۳۹ درصد افزایش داشته است، اما این امر در جبران کمبود منابع زیر زمینی تاثیر چندانی نداشته است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه بارش‌های مناسب در سال زراعی جدید تنها بخشی از کمبود منابع آب را جبران کرده است، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی ۱۱ سال اخیر، بارش‌های مناسب در یک سال زراعی و استمرار بارش‌های نرمال پیش‌رو نمی‌تواند به طور کامل خشکسالی‌های اخیر را رفع کند و تنها در صورت ۱۱ سال پیاپی بارش‌های مناسب و مدیریت سیلاب به اعماق زمین می‌توان به برون رفت از خشکسالی امیدوار بود.

انتهای پیام/

رشد ۳۹ درصدی بارش تأثیری در جبران کمبود منابع آب‌های زیر زمینی نداشته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار