ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا ۱۰ فروردین، میزان بارش در کل کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۸ درصد رشد داشته است.

صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۱۰ فروردین مجموع بارش های کل کشور ۲۳۸.۱۷ میلی متر بوده، در حالیکه این میزان مدت مشابه سال قبل ۸۹ میلی متر و بلندمدت ۱۷۸ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۳۴ درصد و مدت مشابه سال قبل ۱۶۸ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که کماکان استان های کرمان ۱۸ درصد، سیستان و بلوچستان ۱۶ درصد و یزد ۴ درصد کمبود بارش نسبت به دوره بلندمدت تجربه کرده اند.

ضیاییان با اشاره به اینکه مدت مشابه سال قبل در این بازه زمانی ۵۰ درصد کمبود بارش نسبت به دوره بلندمدت را داشتیم، بیان کرد: در سال زراعی جدید اکثر استان ها نسبت به دوره بلندمدت بیش از نرمال بارش دریافت کردند.


بیشتر بخوانید:افزایش بارش باران در جنوب و جنوب غرب کشور/احتمال آب گرفتگی و بالا آمدن آب سطح رودخانه‌ها


این مقام مسئول ادامه داد: استان ایلام ۱۰۸ درصد، گلستان ۹۶ درصد و لرستان ۸۷ درصد بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کردند.

به گفته وی میزان بارش در سال زراعی ۹۸_۹۷ را از بارش در یک سال زراعی فراتر دانست.

ضیاییان میزان دما در ماه های فروردین و اردیبهشت در حد نرمال و قدری کمتر از نرمال پیش بینی کرد و گفت: البته در اردیبهشت در رشته کوه زاگرس شمال غرب و بخشی از شمال بارش بیش از نرمال پیش بینی می شود، ضمن آنکه در خرداد دما در حد نرمال و بخشی از نقاط بیش از نرمال پیش بینی می شود.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: با توجه به میزان مناسب بارش در سال زراعی جدید تنها یک درصد کمبود بارش سال گذشته جبران نشده است که انتظار می رود با بارش های مناسب پیش رو کم بارشی سال گذشته به طور کامل مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه ایران طی یک دوره ۱۰ ساله درخشکسالی به سر می برد، بیان کرد: علی رغم بارش مناسب در سال زراعی جدید نمی توان انتظار داشت که کم بارشی سال های گذشته به طور کامل مرتفع شود.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: با توجه به سامانه بارشی اخیر و بارش های مناسب پیش رو، مشکل کمبود منابع آبی کشاورزان تا حدی جبران خواهد شد.

انتهای پیام/

مشکل کمبود منابع آبی کشاورزان تا حدی جبران می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار