خبرگزاری فرانسه در تحلیلی نوشت انتخابات محلی ترکیه در اوج بحران اقتصادی، آزمونی دشوار برای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور است.

انتخابات ترکیه آزمونی دشوار برای اردوغانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه از استانبول، رجب طیب اردوغان امروز یکشنبه در اوج بحران اقتصادی در ترکیه در حالی شاهد برگزاری انتخابات شهرداری‌ها است که خطر بسیاری نیز برای وی به همراه دارد. اردوغان کارزار انتخاباتی دشواری را برای اجتناب از شکست در آنکارا و استانبول پشت سر گذاشته است.

در حالی که ترکیه با نخستین رکود اقتصادی طی ده سال گذشته رو به رو است، تورم در این کشور به سطح بی سابقه رسیده و بیکاری به شدت افزایش یافته است، این انتخابات برای رجب طیب اردوغان که از زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ در هیچ انتخاباتی شکست نخورده است، آزمونی بزرگ به حساب می‌آید.

یکی از نشانه‌های اهمیت این انتخابات محلی برای رئیس جمهور ۶۵ ساله ترکیه، برگزاری صد و دو تجمع انتخاباتی طی پنجاه روز است. وی تنها در روز‌های جمعه و شنبه دست کم چهارده سخنرانی در استانبول داشت. امره اردوغان، استاد دانشگاه استانبول می‌گوید اگر رئیس جمهور تا این اندازه تلاش می‌کند به این دلیل است که یک شکست، شکست ناپذیری وی را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

واجدین شرایط رای در ترکیه روز یکشنبه برای انتخابات شهرداران، مشاوران شهرداری و مقامات محلی موسوم به مختار به پای صندوق‌های رای می‌روند. این انتخابات در سی شهر بزرگ که قلب اقتصادی ترکیه محسوب می‌شوند اهمیت بسیاری دارد و در مناطقی مانند بورسا و آنتالیا رقابت نزدیکی در این زمینه در جریان است.

اما نگاه‌ها بیش از همه معطوف به آنکارا، پایتخت ترکیه و استانبول، قلب اقتصادی و جمعیتی این کشور است. برتری سیاسی حزب عدالت و توسعه که از بیست و پنج سال پیش ادامه دارد هم اکنون در این مناطق با تهدید رو به روست.

اردوغان برای اجتناب از شکست در استانبول، شهر مادری اش که در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ در آن شهردار بود، بینالی ییلدیریم، نخست وزیر سابق را به این شهر اعزام کرده است. در آنکارا هم که رئیس جمهور یکی از وزیران سابق خود را اعزام کرده، اوضاع بسیار پیچیده است و طبق نظرسنجی‌ها منصور یاواش، نامزد مخالفان کاملا پیشتاز است.

رای گیری از بیش از ۵۷ میلیون واجد شرایط در نوزدهمین انتخابات محلی ترکیه در ۸۱ استان این کشور آغاز شده است. در انتخابات شهرداران و اعضای شورا‌های محلی ۵۷ میلیون و ۵۸ هزار و ۶۳۶ واجد شرایط، آرای خود را به ۱۹۴ هزار و ۳۹۰ صندوق اخذ رای خواهند انداخت.

انتهای پیام/

انتخابات محلی ترکیه

برچسب ها: ترکیه ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۶:۰۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
اردوغان بالاخره چند سال این ور و آن ور مثل همة سیاستمداران از صحنة سیاست خارج خواهد شد و مرگ را هم درک خواهد کرد اما یک لکة ننگ بی سابقه و یا کم سابقه ای که در صفحات تاریخ نقش بست بنام داعش و جنایاتش یقه و دامن او را رها نخواهد کرد در دنیا نام اردوغان با داعش و جنایاتش عجین شده و گره خورده است و در عالم آخرت هم که تکلیف روشن است .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۱۰ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
نکته مهمتر اینکه اردوغان همیشه حامی ملت فلسطین بوده و همیشه در برابر اسراییل با اقتدار به نفع مردم فلسطین سخنرانی کرده آمد.
آخرین اخبار