رئیس مرکز خشکسالی گفت: از ابتدای مهر تا ۲۴ اسفند میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۱۸ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۸ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/اکثر استان‌ها بیش از نرمال بارش دریافت کردندصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۲۴ اسفند مجموع بارش‌های کل کشور ۱۸۶.۷ میلی متر بوده، در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال قبل ۸۳ میلی متر و در بلندمدت ۱۵۸ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۱۸ درصد و مدت مشابه سال قبل ۱۲۵ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که کماکان استان‌های کرمان بیش از ۳۱ درصد، یزد ۲۲ درصد، سیستان و بلوچستان ۲۲ درصد، فارس ۱۲ درصد، هرمزگان ۱۱ درصد و خراسان جنوبی قدری کمتر از نرمال بارش نسبت به دوره بلندمدت تجربه کرده است.

ضیاییان ادامه داد: استان‌های ایلام بیش از ۱۰۲ درصد، گلستان ۶۴ درصد و لرستان ۶۳ درصد نسبت به دوره بلندمدت بارش داشته است.


بیشتر بخوانید: رشد ۱۲۶ درصدی بارش نسبت به سال گذشته/ بارش‌های نرمال در ماه‌های آتی ادامه دارد


رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه امسال اکثر استان‌ها نسبت به سال گذشته بارش بیشتری دریافت کردند، بیان کرد: البته استان اردبیل در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بارش کمتری را دریافت کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود بارش‌های مناسب از ابتدای مهر تاکنون، کاهش ۹.۶ درصدی کم بارشی نسبت به دوره بلندمدت در کشور جبران نشده است و بعید است که این میزان کمبود بارش تا پایان اسفند مرتفع شود.

وی از افزایش دما در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: براساس بولتن‌های پیش بینی هواشناسی در سه ماه پیش رو دما در برخی مناطق نیم تا یک درجه افزایش می‌یابد، ضمن آنکه میزان بارش‌های نرمال در ۲ ماه آینده نرمال است.

ضیاییان در پایان با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر در کشت دیم محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی داشته است، بیان کرد: با توجه به بارش‌های نرمال در فصل بهار بخشی از مشکلات کشاورزان مرتفع خواهد شد، البته این امر بدان معنا نیست که کاهش منابع زیر زمینی به طور کامل جبران شود.

انتهای پیام/

بارش های اخیر در کشت دیم محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی داشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار