ضیاییان گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای سال زراعی جدید تا ۴ اسفند، مجموع بارش‌های کشور ۲۷ درصد نسبت به دوره بلندمدت رشد داشته است.

روز/رشد ۲۷ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/ذخایر برف در سال زراعی جدید مطلوب استصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید تا کنون اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای سال زراعی جدید تا ۴ اسفند، مجموع بارش‌های کشور ۱۷۲.۳ میلی متر بوده است، درحالیکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳ میلی متر و در بلندمدت ۱۳۵ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۲۷ درصد رشد داشته است، افزود: استان سیستان و بلوچستان ۴۷ درصد، کرمان ۳۳ درصد، یزد ۲۸ درصد، فارس ۳ درصد و خراسان جنوبی ۱.۵ درصد نسبت به دوره بلندمدت کمبود بارش داشته اند.

ضیاییان با اشاره به اینکه سایر استان‌ها بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کرده اند، بیان کرد: در این میان استان ایلام ۱۲۰ درصد، گلستان ۸۹ درصد، لرستان ۷۹ درصد و خوزستان ۷۸ درصد بیش از دوره بلندمدت بارش داشته اند.


بیشتر بخوانید: رشد ۱۹.۲ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/بخشی از کم بارشی شرق کشور جبران می‌شود


رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: براساس آمار تمامی استان‌ها به جز اردبیل نسبت به مدت مشابه سال قبل بارش دریافت کرده اند.

وی از افزایش نسبی دما طی روز‌های آتی خبر داد و گفت: طی چند ماه آینده میزان دما حداکثر نیم تا یک درجه افزایش خواهد داشت.

این مقام مسئول در ادامه افزود: علی رغم بارش‌های مناسب در ماه‌های اخیر، کماکان ۸ درصد کم بارشی سال گذشته جبران نشده است که با توجه به بارش های نرمال پیش رو  بعید است که این میزان تا پایان اسفند جبران شود.

این مقام مسئول ذخایر برف در سال زراعی جدید را مطلوب دانست و افزود: در مجموع میزان ذخایر برف نسبت به سال گذشته مطلوب بوده است که امیدواریم این ذخایر بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان در فصل بهار را تامین کند.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: با توجه به بارش‌های اخیر و ذخایر مناسب در بخش عمده‌ای از مناطق کشور انتظار می‌رود که کشاورزان مشکل خاصی در فصل بهار در بحث منابع آبی نداشته باشیم.

انتهای پیام/

کشاورزان مشکل خاصی در بحث منابع آبی ندارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار