ضیاییان گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای سال زراعی جدید تا ۲۶ بهمن، مجموع بارش‌های کشور ۲۶ میلی متر رشد داشته است.

رشد ۲۶ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/افزایش دما در راه استصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای سال زراعی جدید تا ۲۶ بهمن، مجموع بارش‌های کشور به طور متوسط ۱۵۹.۵ میلی متر بوده، در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال قبل ۵۰.۲ میلی متر و بلندمدت ۱۲۶.۵ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۲۶ درصد رشد داشته است، افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان کماکان ۴۸ درصد، کرمان ۳۲ درصد، یزد ۲۸ درصد، هرمزگان ۱۱ درصد، فارس ۸ درصد و خراسان جنوبی ۳ درصد نسبت به دوره بلند مدت کمبود بارش داشتند.

ضیاییان با اشاره به اینکه سایر استان‌ها بیش از مدت مشابه سال قبل بارش دریافت کرده اند، بیان کرد: در این میان تنها استان اردبیل نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کم بارشی را تجربه کرده است.


بیشتر بخوانید: رشد ۱۹.۲ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/بخشی از کم بارشی شرق کشور جبران می‌شود


رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: علی رغم بارش‌های مناسب در ماه‌های اخیر، همچنان ۹ درصد کم بارشی سال گذشته جبران نشده است که با توجه به بارش‌های نرمال پیش رو بعید است که این میزان به طور کامل مرتفع شود.

وی از افزایش دما در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: بیشترین افزایش دما در ماه‌های آتی مربوط به اسفند است که دمای هوا ۱ تا ۱.۵ درجه افزایش می‌یابد.

به گفته ضیاییان، در ماه های پیش رو در اغلب نقاط کشور بارش در حد نرمال و منطقه زاگرس کمتر از نرمال را خواهیم داشت.

این مقام مسئول ذخایر برف در سال زراعی جدید را مطلوب دانست و افزود: در مجموع میزان ذخایر برف نسبت به سال گذشته مطلوب بوده است که امیدواریم این ذخایر بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان در فصل بهار را تامین کند.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: با توجه به بارش‌های اخیر و ذخایر مناسب در بخش عمده‌ای از مناطق کشور انتظار می‌رود که مشکل خاصی در فصل بهار در بحث منابع آبی نداشته باشیم.

انتهای پیام/

 ۹ درصد کم بارشی سال گذشته جبران نشده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار