ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تاکنون میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۲ درصد رشد داشته است.

صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۱۴ اسفند مجموع بارش‌های کشور ۱۷۹.۵ میلی متر بوده، در حالیکه این میزان مدت مشابه سال قبل ۸۷ میلی متر و بلندمدت ۱۴۵ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت بیش از ۲۳ درصد و سال گذشته ۱۲۲ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که کماکان  استان‌های کرمان ۳۱ درصد، یزد ۲۵ درصد، سیستان و بلوچستان ۲۲ درصد، خراسان جنوبی ۹ درصد، فارس ۷ درصد و هرمزگان ۳ درصد کمبود بارش نسبت به دوره بلندمدت را تجربه کرده اند.

به گفته ضیاییان، استان ایلام ۱۱۰ درصد، گلستان ۷۸ درصد، لرستان ۷۱ درصد و خوزستان ۷۰ درصد بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کرده اند.


بیشتر بخوانید: رشد ۱۲۰ درصدی بارش نسبت به سال گذشته/ برخی استان‌ها کماکان با کاهش بارندگی روبرو هستند


این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال اکثر استان‌ها بیش از نرمال بارش دریافت کرده اند، بیان کرد: این در حالی است که استان اردبیل نسبت به سال گذشته بارش کمتری دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی‌ها میزان بارش در سه ماه پیش رو نرمال بوده، ضمن آنکه در بخش‌هایی از جنوب کشور قدری کمتر از نرمال و شمال شرق بیش از نرمال خواهد بود.

رئیس مرکز خشکسالی در ادامه افزود: با وجود بارش‌های مناسب از ابتدای سال زراعی جدید، اما همچنان ۸.۵ درصد کم بارشی سال گذشته جبران نشده است که با توجه به بارش‌های نرمال پیش رو بعید است کمبود بارش‌های اخیر تا پایان اسفند جبران شود.

ضیاییان از دمای نرمال در اکثر مناطق کشور در ماه‌های آتی خبر داد و گفت: البته طی سه ماه آینده در برخی نقاط کشور بین نیم تا یک درجه دما افزایش خواهد یافت.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان با اشاره به تاثیر بارش‌های اخیر در بحث منابع آبی تصریح کرد: با توجه به بارش‌های اخیر و ذخایر مناسب در بخش عمده‌ای از مناطق کشور انتظار می‌رود که مشکل خاصی در فصل بهار در بحث منابع آبی نداشته باشند.

انتهای پیام/

رشد ۲۳ درصدی بارش باران نسبت به دوره بلندمدت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار