ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا دهم اسفند، میزان بارش کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۲۰ درصدی بارش نسبت به سال گذشته/ برخی استان‌ها کماکان با کاهش بارندگی روبرو هستندصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید تا کنون اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا دهم اسفند، متوسط مجموع بارش‌های کشور ۱۷۵.۱ میلی متر گزارش شده، در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال قبل ۷۹.۷ میلی متر و در بلندمدت ۱۴۱.۳ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۲۴ درصد و سال گذشته ۱۲۰ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که بارش در استان‌های سیستان و بلوچستان کماکان ۴۵ درصد، کرمان ۳۴ درصد، یزد ۲۲ درصد، هرمزگان ۸ درصد، خراسان جنوبی ۷ درصد و فارس ۶ درصد کاهش بارش نسبت به دوره بلندمدت را تجربه کرده اند.

به گفته ضیاییان، استان ایلام ۱۱۷ درصد، گلستان ۸۶ درصد و لرستان ۷۵ درصد بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کرده اند.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: براساس پیش بینی‌ها میزان بارش در سه ماه پیش رو نرمال بوده، ضمن آنکه در بخش‌هایی از جنوب کشور قدری کمتر از نرمال و شمال شرق بیشتر از نرمال گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال اکثر استان‌ها بیش از نرمال بارش دریافت کرده اند، بیان کرد: این در حالی است که استان اردبیل نسبت به سال گذشته بارش کمتری دریافت کرده است.


بیشتر بخوانید: کاهش ۶۸ درصدی بارش در استان سیستان و بلوچستان/ ذخایر برف کشور مطلوب است


این مقام مسئول در ادامه افزود: با وجود بارش‌های مناسب از ابتدای سال زراعی جدید، اما همچنان ۸.۶ درصد کاهش بارش از سال گذشته در سراسر کشور داریم که با توجه به بارش‌های نرمال پیش رو بعید است این‌ میزان تا پایان سال محقق شود.

به گفته وی، براساس بولتن‌های پیش بینی هواشناسی میزان دما در ماه‌های آتی در برخی نقاط نیم تا یک درجه افزایش خواهد یافت.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان تصریح کرد: با توجه به بارش‌های اخیر و ذخایر مناسب در بخش عمده‌ای از مناطق کشور انتظار می‌رود که کشاورزان مشکل خاصی در فصل بهار در بحث منابع آبی نداشته باشند.

انتهای پیام/

کشاورزان در فصل بهار مشکل منابع آبی ندارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار