ضیاییان گفت: با وجود بارندگی‌های مناسب در ماه‌های اخیر، استان سیستان و بلوچستان کماکان ۶۸ درصد کمبود بارش دارد.

کاهش ۶۸ درصدی بارش در استان سیستان و بلوچستان/ ذخایر برف کشور مطلوب استصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای سال زراعی جدید تا ۲۰ بهمن ماه، مجموع بارش‌های کشور به طور متوسط ۱۳۸.۵ میلی متر بوده، در حالیکه این میزان مدت مشابه سال قبل ۴۴.۷ میلی متر و بلندمدت ۱۱۹.۸ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۱۵.۶ درصد رشد داشته است، افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان کماکان ۶۸ درصد، یزد ۶۶ درصد، کرمان ۵۶ درصد، هرمزگان ۳۹ درصد، خراسان جنوبی ۳۲ درصد و فارس ۳۱ درصد نسبت به دوره بلندمدت کمبود بارش داشتند.

ضیاییان با بیان اینکه سایر استان‌ها نسبت به سال گذشته بیش از نرمال بارش دریافت کردند، تصریح کرد: در این میان استان ایلام ۱۱۵.۶ درصد، لرستان ۷۸.۶ درصد و خوزستان ۷۷ درصد بیش از نرمال بارش دریافت کردند.


بیشتر بخوانید: رشد ۱۹.۲ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/بخشی از کم بارشی شرق کشور جبران می‌شود


رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: با وجود بارش‌های مناسب در ماه‌های اخیر، اما همچنان ۱۳.۵ درصد معادل ۴۸ میلی متر در کل کشور کاهش بارندگی سال گذشته نسبت به دوره بلندمدت جبران نشده است که انتظار می‌رود با بارش‌های نرمال و قدری کمتر از نرمال در ماه‌های پیش رو، این میزان جبران شود.

به گفته وی، با توجه به بارش‌های مناسب در ماه‌های آینده پیش بینی می‌شود که بخشی از کم بارشی شرق کشور جبران شود.

ضیاییان از افزایش دما در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: بیشترین افزایش دما در ماه‌های آتی مربوط به اسفندماه است که دمای هوا ۱ تا ۱.۵ درجه افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان ذخایر برف در سال زراعی جدید را مطلوب دانست و گفت: امسال ذخایر برف در برخی مناطق افزایش و در مقابل برخی مناطق کاهش یافته است، اما در مجموع نسبت به سال گذشته ذخایر برف مطلوب‌تر بوده است که در فصل بهار می‌تواند بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان را تأمین کند.

انتهای پیام/

افزایش دمای هوا در راه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار