ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا کنون میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۱ درصد رشد داشته است.

افزایش ۱۲۱ درصدی بارش نسبت به سال گذشته/افزایش دما در راه استصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۱۷ اسفند، مجموع بارش‌های کشور ۱۸۰.۵ میلی متر بوده، در حالیکه این میزان مدت مشابه سال قبل ۸۱.۴ میلی متر و بلندمدت ۱۴۸.۶ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت بیش از ۲۱ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۲۱ درصد رشد داشته است، افزود: این درحالی است که کماکان استان‌های کرمان ۳۲ درصد، یزد ۲۶ درصد، سیستان و بلوچستان ۲۲ درصد، خراسان جنوبی ۱۰ درصد، فارس ۹ درصد و هرمزگان ۴ درصد کاهش بارش نسبت به دوره بلند مدت را تجربه کرده است.

ضیاییان ادامه داد: استان‌های ایلام ۱۰۹ درصد، گلستان ۷۳ درصد و لرستان ۶۸ درصد بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کرده اند.


بیشتر بخوانید: رشد ۲۷ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/ذخایر برف در سال زراعی جدید مطلوب است


این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال بیشتر استان‌ها بیش از نرمال نسبت به سال گذشته بارش دریافت کرده اند، بیان کرد: البته استان اردبیل بارش کمتری نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

رئیس مرکز خشکسالی از افزایش دما در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: براساس بولتن‌های پیش بینی هواشناسی، در سه ماه آینده در برخی مناطق نیم تا یک درجه افزایش دما خواهیم داشت. ضمن آنکه برای ماه‌های پیش رو بارش‌های نرمال پیش بینی می‌شود.

وی در ادامه افزود: با وجود بارش‌های مناسب از ابتدای سال زراعی جدید در کشور، اما همچنان ۹ درصد کم بارشی سال گذشته جبران نشده است که با توجه به بارش‌های نرمال پیش رو بعید است که این میزان تا پایان اسفند جبران شود.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان با اشاره به تاثیر بارش‌های اخیر در بحث منابع آبی تصریح کرد: با توجه به بارش‌های اخیر و ذخایر مناسب در بخش عمده‌ای از مناطق کشور انتظار می‌رود که مشکل خاصی در فصل بهار در بحث منابع آبی نداشته باشند. اما این بدان معنا نیست که کمبود بارش در سال های اخیر و  کاهش منابع زیر زمینی به طور کامل جبران نشود.

انتهای پیام/

بارش های نرمال در سه ماه پیش رو ادامه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار