نقاش گردون ترکیب بهترین سبز‌ه ها را بر بوم زمین می‌نوازد و از این نوازش تا نگاه آسمان موسیقی بهار را گره می‌زند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، استان فارس یکی از کهن‌ترین مناطق ایران است که در بخش جنوب کشور واقع شده‌، آب و هوا در نقاط مختلف استان به سه گونه کوهستانی، معتدل و گرم تقسیم می‌شود، اماکن تاریخی از جمله مجموعه جهانی تخت جمشید ، پاسارگاد از یادگاران سلسله هخامنشی است و  بزرگانی چون سعدی و حافظ را در خود دارد.

طبیعت نقاشی چشم نواز بر بوم زمین

فارس دیاری پهناور است که مردم سرزمین ایران با قلب‌های به وسعت آسمان، اقوام مختلف ترک، لر، فارس و عرب و پیروان ادیان مختلف الهی، از مسلمان، یهودی، مسیحی، زردشتی را در خود جای داده است.

طبیعت از آفریده‌های خداوند است که باید در نگهداری آن تلاش شود، از سرسبزی، زیبایی کوه، دشت، صحرا، دریا، غروب آفتاب و بسیاری از چیز‌های دیگر در طبیعت که قابل وصف نیست.

یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های طبیعی فارس که در ۱۰ کیلومتری مرز این استان با کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان سپیدان، واقع  شده، آبشار مارگون است، که از بزرگترین آبشار‌های چشمه‌ای جهان به شمار ممی رود و  در ۱۴۰ کیلومتری استان فارس قرار دارد.

از دیگر جلوه‌های تماشایی طبیعت فارس تنگ بستانک درمنطقه کامفیروز است که به دلیل زیبایی‌های بی نظیرش با عنوان بهشت گمشده شاخته می‌شود، این تنگه در دره زیبایی از شرق به غرب امتداد دارد و صخره‌های عمودی و مرتفع از دو طرف آن را احاطه کرده اند قرار دارد که فاصله این تنگه از شیراز ۱۲۰ کیلومتر است.

دریاچه مهارلو جاذبه‌ای منحصر به فرد در استان فارس است که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد، آب این دریاچه شور است و به دلیل میزان تبخیر بالا، بخشى از بستر آن را لایه‌ای از نمک تشکیل می‌دهد، بیشترین این عمق دریاچه سه متر بوده و در بخش‎هاى شمالى و مرکزى  نیز حداکثر به ۵۰ سانتیمتر می‌رسد.

دریاچه مهارلو یکی از مقصد‌های پرندگان مهاجری، چون فلامینگو است و زیستگاه امن برای این پرندگان به شمار می‌رود که در فاصله ۱۸ کلیومتری فارس واقع شده است.

دریاچه پریشان از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین بوده که در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون و در میان کوه‌هایی بلند قرار گرفته است، این دریاچه ۴۳ کیلومتر مربع وسعت دارد، اما به دلیل کم شدن نزولات جوی و خشکسالی می‌تواند از میزان این مساحت بکاهد و آن را در معرض نابودی قرار دهد.

 ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی، ۴ گونه ماهی بومی در این دریاچه هستند که توانسته اند حیات خود را در آن حفظ کنند.

موقعیت خاص دریاچه و شیرین بودن آب آن در کنار امکاناتی همچون قایق سواری، مهم‌ترین ویژگی آن محسوب می شود که گردشگران زیادی را راهی این منطقه می‌کند و  فاصله این دریاچه از شیراز ۱۶۰ کیلومتر است.

غار شاپور نام یکی از جاذبه‌های استان فارس در ۴ کیلومتری شهر بیشاپور بوده و به دلیل قرار گرفتن مجسمه شاپور در دهانه آن، به این نام شهرت یافته،  فاصله غار شاپور از شیراز ۱۴۶ کیلومتر است.

طبیعت نقاشی چشم نواز بر بوم زمین

علیرضا قاجار نماینده تور گردانان در استان فارس در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در خصوص طبیعت گردی در نوروز گفت: نیاز انسان در هر زمان سفر به طبیعت است که تاثیر خوبی در آرامش افراد دارد مانند بالا رفتن از یک ارتفاع، رفتن به کویر یا دیدن طبیعت با رنگ‌های جذاب و دیدنی که فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکی آموخت و در بزرگسالی به بچه‌های کوچک‌تر آموزش داد مانند کاشت درخت و گل، پاکیزه نگه داشتن طبیعت و رعایت حقوق حیوانات.

وی بیان کرد: دو نکته‌ای که بر افراد طبیعت گر تاثیر می‌گذارد دید مثبت داشتن  و صداقت است، و هر انسان در شرایط سخت نباید دید منفی را در ذهن خود پرورش دهد بلکه  باید به سمت دید مثبت حرکت کند و مثبت اندیش باشد، روانشناسان این دو موضوع را تجربه کرده اند و کمتر کسی در طبیعت پیدا می‌شود که صداقت نداشته باشد.

طبیعت نقاشی چشم نواز بر بوم زمین

محمد ثابت کنشگر محیط زیست گردشگری و مدیر عامل خانه فرهنگ بوم گردان پارس نیز درباره طبیعت گردی نوروزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بیان کرد: انرژی دریایی و ثانیه به ثانیه در حال اجرا  است و حرکت خورشید از میلیون‌ها سال اتفاق افتاده تا زمانی که یک سلول زنده توانسته روی کره زمین پا به عرصه حیات بگذارد و مراحل سیر تکامل را برای بهتر شدن زندگی طی کند.

 

طبیعت نقاشی چشم نواز بر بوم زمین

ثابت افزود: در طبیعت درختان تمامی آنچه را که در برگ هایشان وجود دارد به شکلی به داخل خود می‌برند و برگ‌هایی که خون در رگ هایشان جاری بوده به اصطلاح خشک می‌شوند و می‌ریزند که در فصل بهار و با نزدیک شده به نوروز  می‌بینیم که با گرم‌تر شدن هوا و چرخش زاویه خورشید نسبت به زمین برگ درختان سبز می‌شود و این یک چرخه در طبیعت است.

طبیعت نقاشی چشم نواز بر بوم زمین

کنشگر محیط زیست گردشگری و مدیر عامل خانه فرهنگ بوم گردان پارس تصریح کرد: جشن نوروز همراه با نو شدن طبیعت آمیخته با فرایند‌های کائناتی، باستانی و فرهنگی ایرانیان  به صورت اکولوژیک است، که منطقه و سرزمین ما آمیخته با آداب و سنن فرهنگ‌ها و تکامل جشن نوروز همراه با جشن زمین بوده، و بخاطر رزق و روزی جدید، گرمای دوباره  زاویه تابش خورشید و توانستن برای تکاپو کردن است که نوروز را این گونه نشان می دهد.

وی اضافه کرد: چقدر خوب است که آگاهی ارادت ما نسبت به نوروز،  زمین و زیست مندانش بیشتر شود و ما هم مثل طبیعت که بسیار منظم و دقیق گام بر می‌دارد و خودش را از نو می‌سازد اندیشه و تفکر و تجربه خود در سال گذشته را با یک نگاه جدید و ارزشمند نو کنیم.

خسرو مقدسی مدرس دانشکده گردشگری و هتل داری دانشگاه شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار کرد: گردشگری در تعریفی کلی فرایندها، فعالیت ها، برون داده های حاصل از روابط بین گردشگران، جوامع محلی، حکومت ها و محیط های اطراف در جذب و میزبانی از گردشگر است.

وی تاکید کرد: استان فارس به عنوان دومین استان مذهبی ، چهارمین استان پرجمعیت و پنجمین استان پهناور در کشور است که ظرفیت های زیادی را در جذب گردشگر دارد و همواره از دوران قدیم تا به حال مورد توجه گردشگران قرا ر گرفته و آمار سفرهای داخلی به خصوص در ایام سال و بویژه در فصل بهار تبیین کننده علاقه مندی مردم ایران به این قسمت از کشور است.

مقدسی بیان کرد: در گونه شناسی گردشگری می توان گفت در تمام زمینه ها جذابیت امکانات لازم برای حضور گردشگران وجود دارد که یکی از این ظرفیت ها منابع طبیعی گردشگری است زیرا استان فارس دارای سه ناحیه آب و هوایی متفاوت بوده و تعداد شهرستان های استان فارس به لحاظ تنوع اکولوژیکی و اقلیمی قابل ملاحظه است و همچنین همجواری فارس با ۶ استان بزرگ کشور و فاصله بسیار نزدیکی که با خلیج همیشگی فارس دارد بر این ظرفیت ها افزوده است.

مدرس دانشکده گردشگری و هتل داری دانشگاه شیراز افزود: در استان فارس 71 درصد مساحت کوهستانی وجود دارد که بر جاذبه های طبیعی می افزاید و این استان را با سایر استان های کشور متمایز می سازد ، همچنین وجود ۳دریاچه مهم، ۲۱ رودخانه بزرگ، بیش از چهل چشمه طبیعی و آب گرم ظرفیت هایی است که استان فارس را در مقصدی به عنوان مقصد گردشگری طبیعت محور در سطح ملی و فرا ملی از سایر قسمت های کشور مجزا و مستثنی می سازد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از جالب ترین گونه های گردشگری طبیعت محور، گردشگری سلامت با رویکرد تندرستی مورد توجه بسیاری از گردشگران قرا رگرفته است.

مقدسی تاکید کرد: طبیعت منحصر به فرد جای جای استان فارس از بیابان ها تا کوه ها، جنگل های زاگرسی، محل رویش گیاهان دارویی و حیات وحش همگی به عنوان انگیزه هایی است که در کنار باورهای گردشگران منجر به انتخاب این استان به عنوان مقصد گردشگری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: وجود آبشارهای بزرگی چون آبشار مارگون، آبشار فدامی(در منطقه جنوب شرقی داراب ) به سمت بندرعباس و تفرجگاه هایی مانند تنگه رقز ظرفیت های بزرگ  نا آشنایی برای گردشگران است که با همکاری بخش خصوصی مانند تشکل های گردشگری در بخش خصوصی می تواند در جذب بیشتر گردشگر کمک کند.

مقدسی گفت: گردشگری طبیعت محور دارای ماهیتی است که اگر به عنوان هدف اصلی از سفر گردشگر نباشد به طور یقین به عنوان فعالیت های فرعی وی مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین در سایر گونه های گردشگری از جمله تاریخی، سلامت، صنعتی، شهری، تجاری و گردشگری طبیعت محور جایگاه خاص خود را دارد.

وی در پایان توسعه گردشگری در استان را  مستلزم برنامه ریزی اصولی با همکاری بخش دولتی و اعتماد به بخش خصوصی و استنتاج از تجارب جهانی دانست.

آبشار کوهمره سرخی یکی از دیدنی‌های طبیعت استان فاس است که در منطقه‌ای باستانی به همین نام قرار دارد، این آبشار در منطقه جنگلی بسیار چشم نواز در کنار کوه‌های مرتفع، این منطقه را به یکی از زیبایی‌های تماشایی این دیار تبدیل کرده، فاصله آبشار کوهمره سرخی از شیراز ۵۰ کیلومتر است.

مجموعه دریاچه‌های هفت برم یکی از نمونه‌های دریاچه آب شیرین در کشور است که آب خود را از نزولات جوی و چشمه‌های اطراف، تامین می‌کند و این مجموعه سه آبگیر دائمی و چهار آبگیر فصلی را در خود جای داده که  بیش از ۲۰ هکتار مساحت دارد.

وجود تپه ماهور‌ها و آبگیر‌های متعدد، حضور پرندگان در کنار دریاچه، این منطقه را به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان تبدیل کرده است، این مجموعه در فاصله ۵۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/ت

طبیعت آوای دل انگیزی برای شنیدن موسیقی  بهار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار