سفر رئیس‌جمهوری ایران به عراق آن هم در برهه زمانی فعلی از این جهت مهم است که فرجه ایالات متحده آمریکا به این کشور برای استفاده از معافیت‌های تحریم ایران به‌زودی پایان می‌یابد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تا کمتر از یک هفته دیگر حسن روحانی در صدر هیأتی سیاسی-اقتصادی راهی عراق می‌شود تا پس از ٥‌سال نخستین سفر یک مقام بلندپایه ایرانی به همسایه مهم غربی رقم بخورد. عراق ازجمله کشور‌هایی است که مخالفتش با تحریم ایران نه صرفا سیاسی که از سر احتیاج مبرم است، تا جایی که اجرایی‌شدن این تحریم‌ها موجب فلج‌شدن بخش‌هایی از صنعت و اقتصاد این کشور خواهد شد.


بیشتربخوانید: رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و عراق


بغداد، سدشکنی با سرپیچی از تحریم

پنج‌ماه از به قدرت رسیدن عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر جدید عراق می‌گذرد و طی این مدت برخی مقامات ایرانی ازجمله محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه و بیژن زنگنه وزیر نفت با سفر به بغداد در تحکیم هرچه بیشتر روابط بین دو دولت کوشیده‌اند. اما سفر آتی رئیس‌جمهوری ایران به بغداد آن هم بعد از پنج‌سال را باید جور دیگری به تفسیر نشست، چه آن‌که ایالات متحده با وجود اطلاع از نیاز استراتژیک عراق به حفظ روابط اقتصادی با ایران، بر تمدید نشدن فرجه معافیت از تحریم ایران تاکید داشته و تصور نمی‌شود به این راحتی از نظر فعلی خود کوتاه بیاید. اعطای فرجه به بغداد، کشورهایی، چون ترکیه، کره‌جنوبی، هندوستان و حتی ژاپن را نیز برای استفاده از چنین معافیتی در برابر واشینگتن قرار خواهد داد و ترجیح کاخ سفید احتمالا این خواهد بود که برای هرچه سفت‌تر کردن حلقه تحریمی ایران باب معافیت را برای همه کشور‌ها ببندد. این میان تنها احتمال باقی‌مانده سرپیچی برخی کشور‌ها از تحریم‌های اعمال شده است که به نظر می‌رسد در بین کشور‌های منطقه عراق و تا حدود زیادی هم ترکیه از پتانسیل قابل توجهی برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا برخوردار باشند.

نیاز مبرم عراق به برق و گاز ایران

منهای نیاز استراتژیک عراق به ایران در برخی حوزه‌های اقتصادی و حتی امنیتی، نفوذ سیاسی و معنوی ایران در عراق را نیز نباید از نظر دور داشت، چه آن‌که همگان دیدند اواخر سال گذشته میلادی وقتی عادل حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق طی اظهارنظری ضمن ابراز دوستی با ایران، تبعیت از تحریم‌های آمریکا را نیز بر عراق فرض دانسته بود، با انتقادات شدید داخلی مواجه شده و نهایتا پست نخست‌وزیری را به عادل عبدالمهدی واگذار کرد. عراق این روز‌ها شدیدا نیازمند واردات گاز و برق است.

اعمال تحریم‌های آمریکا برای عراق به معنای روزی چند ساعت قطع برق در بخش اعظمی از مناطق این کشور است و آمریکا بدون ارایه یک جایگزین مناسب قطعا نمی‌تواند از بغداد انتظار گردن گذاشتن به تحریم‌های ایران را داشته باشد. این میان سفر رئیس‌جمهوری ایران به بغداد می‌تواند در راستای سیاست‌گذاری مشترک دو کشور برای مقابله با مجازات‌های احتمالی آمریکا بر ضد عراق نیز ارزیابی شود.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.