بازتاب انقلاب‌اسلامی در نگاه جهانی به جایگاه زن/ از حضور در ساختار نظام حکومتی اسلام تا مشاورت رهبری و فوق سه قوه اجراییدستاورد‌های انقلاب اسلامی درباره حوزه زنان در سطوح داخل و خارج از ایران و تأثیرات این حرکت در بیداری‌بخشی دنیای غرب پیشرفت چشمگیری داشته است.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کبری خزعلی، نماینده و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای زنان و استاد دانکشده علوم پزشکی دانشگاه تهران، طی یادداشتی برای مخاطبین در سالروز چهلمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی، به بیان دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه زنان در سطوح داخل و خارج از ایران و تأثیرات این حرکت در بیداری‌بخشی دنیای غرب، پرداخته است.

رشد همگام با مردان، دستاورد نظام اسلامی

رشد و شکوفایی زن در نظام اسلامی یک حرکت دو سویه است. از یک طرف زنان تلاش کردند از خرداد ۴۲ تا پیروزی انقلاب با تلاش و مجاهدت خود، زمینه ظهور و بروز نظام اسلامی را فراهم کنند. نتیجه این تلاش وابستگی ایجاد انقلاب اسلامی به همت و تلاش و مجاهدان زنان بود تا جایی که به فرموده مقام معظم رهبری و حضرت امام، زنان دوشادوش و گاهی جلوتر از مردان حرکت کردند تا جایی که الهام بخش مردان در این حرکت و تحقق انقلاب اسلامی بودند.

از طرف دیگر وقتی این خواسته محقق شد، رشد زنان به حدی بود که با اعتماد به نظام اسلامی و اطمینان از اینکه فضای فرهنگی مناسب حاکی از عفاف، حیا، کرامت و رعایت شأن و منزلت زن فراهم شده، باید برای تحقق و توسعه انقلاب اسلامی تلاش کنند که ما این را در عمل در عرصه‌های مختلف: سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، قانون‌گذاری، اجرا و توسعه و تبیین نظریه اسلام در سطح جهان، به شکل عالی‌ترین رشد دیدیم و هم اکنون الگوی سازنده‌ای در مسیر حیات‌بخشی برای حرکت‌های آزادی بخش جهانی در کشور‌های مختلف هستند.

کشور‌های اسلامی که به نحو احسنت مثل لبنان، سوریه، یمن و بحرین از این حرکت انقلابی ما الگو گرفته و با حرکت بسیار عمیق و دقیق‌تر در حال برنامه‌ریزی هستند. در کشور‌های غیر اسلامی هم جنبش‌های آزادی‌خواهی به ویژه در بین زنان با توجه به عرفان و بیداری اسلامی شروع شده و در جنبش نود و نه درصدی کشور‌های اروپایی و غربی و به ویژه آمریکا نیز شاهد حرکت عدالت‌خواهی هستیم.

این همان وعده‌ای بود که حضرت امام از آغاز حرکت خود فرمودند: به طوری که اولین آن ایجاد انقلاب اسلامی و پیروزی آن در ایران است. دومین نتیجه این حرکت، بیداری اسلامی و سومین دستاورد آن عدالت‌خواهی در جهان که منجر به ظهور خواهد شد. در این سه حرکت، نقش اساسی را زنان داشتند. انقلاب اسلامی برای رشد زنان، زمینه‌سازی وسیع و گسترده‌ای داشته که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

جایگاه زنان در ساختار نظام حکومتی اسلام

اولین کاری که نظام اسلامی در اوج جنگ تحمیلی برای ارتقاءبخشی در حوزه جایگاه زنان داشت، در حضور امام و مقام معظم رهبری در آغازین حرکت‌های ریاست جمهوری ایشان که ریاست شورای عالی را داشتند، در نظر گرفتن جایگاهی در ساختار نظام حکومتی اسلام بود، به‌طوری که در کل جوامع بشری تا به‌حال، درنظر گرفتن چنین مقامی برای زنان پیش‌بینی نشده بود.

زنان تا قبل از این موقعیت، نهایتا در همکاری با مردان در مشاغل اجرایی یا وزیر می‌شدند و یا وکیل و نهایتا رئیس جمهور و نخست وزیر می‌شدند. به عبارتی زنان یا کار اجرایی می‌کردند یا قانون گذاری و یا عضوی از اعضای مجلس بودند. اما در نظام اسلامی علاوه بر این که در سه قوه می‌توانند حضور داشته باشند، در بعضی از مواقع این حضور ضرورت پیدا کرد چنانچه می‌بینیم بانوان در بسیاری از این مواضع صادقانه و خاضعانه مشغول به خدمت هستند.

زنان در جایگاه مشاورت رهبری و فوق سه قوه اجرایی

علاوه بر چنین موقعیت، نظام اسلامی جایگاهی را در سطح عالی در مقام مشاورت رهبری و فوق سه قوه اجرایی برای زنان برنامه ریزی کرد. به طوری که کار زنان با انجام تحقیقات و هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، خارجی و داخلی از سال ۶۶ کار خود را آغاز کرده که بیش از سی و یک است که در همه عرصه ها، سیاست گذاری‌های مفصلی را به صورت برنامه و قانون تصویب کرده است.

از جمله این سیاست‌ها، می‌توان به سیاست‌هایی که مجموعه حقوق و مسئولیت‌های زن را در عرصه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی است اشاره کرد که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان منشور تصویب شد و راهبرد‌های کلان را در همه این عرصه‌ها در زمینه زندگی فردی، زندگی خانوادگی و زندگی اجتماعی، در زمینه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی قضایی و نظامی برای زنان در نظر گرفت که اگر روزی نیاز بود از جان و خانواده و جامعه خود دفاع کند، با عالی‌ترین آموزش‌ها مجهز باشد. این منشور در مقابل سیاست‌هایی که در غرب به عنوان کنوانسیون رفع تبعیض از زنان که ۱۶ بند محتوایی داشت، تدوین شد.

نظام ما ۱۴۸ بند را در همین شورایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای زنان در نظر گرفته شده تصویب کرد. بیش از ۴۰ نفر از مسئولین عالی رتبه، رؤسای سه قوه و مسئولین فرهنگی نظام و اعضایی که به صورت حقیقی و منتخب رهبری هستند، بیش از چند سال بر روی این موضوع کار کردند و بعد از آن در سطح جهان ارائه شد و هم اکنون الگویی است که کشور‌های غربی و شرقی به آن آشنا بوده به طوری که از آن الهام و معاهدات و بیانیه‌های مشترکی بین کشور‌های مسلمان و غیر مسلمان برداشت شده است.

هم اکنون به عنوان نگاه اسلام به زن که عدالت است و در درون این عدالت هم برابری است و هم مشابه مرد بودن و مردواره شدن را حذف کرده، مورد توجه قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید:وضعیت زنان بعد از انقلاب چه پیشرفت‌های داشته است؟


در همین شورا سیاست‌های دیگری تصویب شده است. برای رشد فرهنگی و علمی او سیاست‌های فرهنگی تصویب شده، حضور مشارکت در آموزش عالی، ایجاد مراکز تحقیقاتی و سیاست‌گذاری برای تحقیقات زنان، برای خانواده تشکیل و تصویب و تحکیم خانواده است.

بعد از تصویب این سیاست ها، راهکار‌های اجرایی لازم بود که مهندسی فرهنگی در بند ۳ و ۴ به این مسئله پرداخته که یک چرخه زندگی خانوادگی را از تولد و ازدواج فرزند و هر آنچه از نظر علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی یک خانواده سالم نیازمند است با تربیت فرزندانی سالم و صالح به جامعه خدمت کند، برای او در قانونگذاری و سیاستگذاری در نظر گرفته شده است.

در این عرصه مصوبات متعددی داریم. در بحث حیا و عفاف مصوبه ۲۳۶ بندی است که اول سیاست‌ها تصویب شد و در ادامه راهکار‌ها و در راهبرد‌های اجرایی بیان می‌شود.

در بحث حضور بین الملل زنان موثر و تاثیرگذار و ایجاد تغییر در کشور‌های دیگر بر اساس تفکر‌های اسلامی از موضع عزت، حکمت و مصلحت نه منفعل و تحت تاثیر، مجموعه سیاست‌های بین الملل تصویب شده است.

درباره اشتغال زن؛ اشتغالی با رعایت شأن، سلامت و شادابی زن، بر مبنای محوریت خانه و خانواده با رعایت عفاف و حجاب سیاست‌ها و برنامه‌های عملی تصویب شده و حضور فعال زنان را در عرصه‌های مختلف لازم، و در مواردی، چون مشاغل علمی، آموزشی و بهداشتی واجب کفایی می‌شود.

در کنار همه این مصوبات مختلف، در مرجله اجرایی شدن، بستگی به این دارد که دولت‌ها چقدر در این مصوبات ورود پیدا کرده و در مقام عملی کردن آن‌ها برآیند. در مجموع کتابی بالای ۱۶۰ صفحه مجموعه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیاست‌های کلان نظام در حوزه زن و خانواده وجود دارد.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار