امروزه شکل و قالب هیئت‌های مذهبی دچار آفت‌هایی شده، آفتی که اگرچه ممکن است در آینده دامن‌گیر همه‌ ارکان هیئت باشد، موضوعاتی ن همچون شهرت‌طلبی، اسراف، تجمل، غرور و تکبر است.

هیئت یک نهاد اجتماعی و کاملا مردمی است، وظیفه نهاد اجتماعی این است که در جایی که برپا می‌شود، آسیب‌های اجتماعی آن جامعه کم شده و مسائل مهم در آن مورد بررسی قرار گیرند.

امروز کارکرد‌های هیأت‌های مذهبی فقط معطوف به فعالیت‌های دینی و عزاداری نیست، بلکه باید در تمامی بحران‌های کشور هم‌یار و مددکار مردم و مسئولین کشور باشند.

هیئت یکی از بزرگترین قدرت‌های جامعه اسلامی است و دشمن درصدد منحل کردن این قدرت بزرگ است، با برنامه‌ریزی‌های مختلف قصد انسداد این قدرت را دارد و می‌خواهد انرژی و راه امام حسین (ع) امتداد پیدا نکند.

اما متاسفانه امروزه شاهد این هستیم که هیئات دچار آفت‌هایی شده‌اند، آفت‌هایی که مربوط به شکل و قالب هیئت‌هاست و ممکن است دامن‌گیر همه ارکان هیئت، یعنی سخنران، متولی، مداح و مستمعین باشد، آفاتی مانند شهرت‌طلبی، اسراف، تجمل، غرور و تکبر و همچنین آنچه مربوط به شخص مداح است.

متولیان هیئت افراد باسواد، تحصیل‌کرده و آشنا به مسائل روز جامعه باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل رئیسی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه امروزه هیئت‌های مذهبی دچار آفت‌های گوناگون شده‌اند، ادامه داد: در بین متولیان بی‌نظمی و بی‌مسئولیتی به وفور دیده می‌شود و قاعدتاً اجرای برنامه‌های هیئت نظم خاصی ندارد، گاهی در مجالس این هیئات تنها به مداحی اکتفا می‌شود به عبارتی مردم از شنیدن معارف الهی و اهداف سیدالشهدا دور مانده و فقط درگیر شور و هیجانات مداحی می‌شوند.

افراط در عزاداری و سینه‌زنی تا پاسی از شب و بی توجهی به نماز اول وقت

وی با اشاره به اینکه برخی از متولیان هیئت انسان‌های خودشیفته‌ای هستند که صرفا ظاهرسازی و تعصبات بی‌جا را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: افراط در عزاداری و سینه‌زنی تا پاسی از شب و بی توجهی به نماز اول وقت و نماز جماعت از مهم‌ترین آفات امرزه هیئت‌های مذهبی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری گفت: بی‌نظمی در پخش غذای نذری و سد معبر کردن محل عبور و مرور مردم، همچنین رقابت و چشم و هم چشمی در نوع نذری برای جلب توجه مردم از نشانه‌های دور شدن هیئت از اهداف اصلی و فضای معنوی است.

وی به بلندی صدای سیستم صوتی برخی هیئات اشاره کرد و افزود: برخی هیات‌های مذهبی لوازم صوتی با قیمت‌های گزاف و از راه‌های نامناسب تهیه می‌کنند و در کنار آن از ابزار نامتناسب با شان سیدالشهدا برای جلب توجه استفاده می‌شود. 

رئیسی بیان کرد: موسسان و متولیان مراسمات به یک روند خاص عادت کرده‌اند که هیچ جذابیتی ندارند و خلاقیتی برای کشش جوانان به سمت هیئت دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به رواج موسیقی‌های بی محتوا، اضافه کرد: امروزه نوحه‌ها و موسیقی‌های نامناسب در هیئت‌ها رواج پیدا کرده و بزرگترین اشکال این روند استفاده از افراد با ظاهر نامناسب و اجرای این موسیقی‌های بی محتوا است.

رئیسی در خصوص تعزیه‌خوان‌ها و مداحان نیز بیان کرد: برخی هیئت‌ها نیز برای شهرت مبالغ هنگفتی را به هر طریقی تهیه می‌کنند و به مداح و تعزیه‌خوان می‌دهند که این امر مداحی خالصانه برای امام حسین (ع) به شمار نمی‌رود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری گفت: مداح موظف است در همین شعر یا مطلبی که در گوش جوانان تکرار می‌کند با زبان نوحه و یا زبان سینه‌زنی شامل مسئله روز، معارف دینی، مسئله اخلاقی یا یک معرفت قرآنی را بگنجاند، زمانی‌که مداح چند بار یک شعر پر مغز را تکرار می‌کند، در ذهن هزاران جوان حاضر در جلسه حک می‌شود و دقت در این امر حائز اهمیت است چراکه هیچ رسانه‌ای قادر نیست که این اشعار، مضامین و معارف الهی را به جسم و جان، قلب، روح و عقل انسان حک کند پس ضروری است که مداحان و گویندگان مراقب انحرافات کلامی باشند.

اشعار امروزی که در هیئت خوانده می‌شود متناسب با نیاز‌های روز و مسائل اجتماعی و سیاسی مملکت نیست

وی روضه‌های بی سندی که از سوی برخی مداحان شنیده می‌شود را مایه تاسف دانست و افزود: اشعار امروزی که در هیئت خوانده می‌شود متناسب با نیاز‌های روز و مسائل اجتماعی و سیاسی کشور نیست و بخش حماسی نهضت عاشورا را بیان نمی‌کند، همچنین کم‌بهره‌بودن مداحان از مطالعات عمیق و عدم استفاده از اشعار غنی موجب تاثیر کم در مداحی شده است.

هیئت موظف است اجتماع قلوب ایجاد کند

ابوالحسن بزرگ‌مهرنیا موسس و متولی هیئت امام حسن محتبی (ع) شهرکرد و کارشناس ارشد مسائل دینی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه دغدغه مداحان امروز رسیدن به شهرت است، اظهار کرد: شهرت‌طلبی در بین مداحان ریشه دوانده و تاثیر نامطلوبی در اساس هیئات گذاشته است.

وی با بیان اینکه مساله مهم در خصوص هیئات مذهبی فارغ از سالم بودن هیئت این است که پایگاه اصلی جوانان مساجد است، بیان کرد: امروزه نماز جماعت مساجد کم‌رونق و هیئات و سینه‌زنی پر رونق شده که این آفت بزرگ هیئت به شمار می‌رود.

موسس و متولی هیئت امام حسن (ع) شهرکرد گفت: هیئت موظف است اجتماع قلوب ایجاد کند، یعنی براساس مبانی معرفتی شبکه‌ای برای گره زدن قلب‌ها ایجاد شود تا از همین طریق جوانان به سوی سایر فعالیت‌های جامعه سوق داده شوند.

وی ادامه داد: هیئت تراز زمان‌شناس است، به این معنی که از مسائل روز جامعه آگاه است، مسائل را تحلیل کرده و در امور تکوینی جامعه نقش پررنگی دارد.

بزرگ‌مهرنیا با بیان اینکه برد تربیتی هیئت تراز به برد تبلیغاتی آن غلبه دارد، گفت: فلسفه وجودی هیئت محکم شدن نماز، ایجاد نظم معنوی، بهتر شدن اخلاقیات و رونق مساجد است چراکه اگر امر تربیت را از هیئت جدا کردیم آن هیئت به سمت آفت رفته و خطرناک است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی هیئت تراز، تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی، آگاه به مسائل روز و مسئولیت‌پذیر است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.