شهید سیدابراهیم جنابان یکی از فرماندهان گروهان لشکر ۱۷ بود که در عملیات آزادسازی مهران شهید شد. این روز‌ها زوّار اربعین در جایی قدم می‌گذارند که خون این شهید و دیگر همرزمانش، راه کربلا را باز کرده است.

ابوالفضل دهقان از همرزمان شهید سیدابراهیم جنابان، در ایام اعزام زائران به پیاده‌روی اربعین خاطره‌ای از این شهید که در مهران به شهادت رسیده را در اختیار خبرگزاری فارس گذاشته است. این روایت را در ادامه می‌خوانیم.

حاج‌ابراهیم جنابان نظم و انضباط خاصی در همه کارهایش داشت. در یک مقطعی وقتی که قرار بود گروهان با تجهیزات کامل به خط بشوند [تجهیزات کامل یعنی هر چه که تحویل گرفته بودیم، از جمله کوله‌پشتی، اسلحه، خشاب و کلاه کاسکت]سیّدابراهیم می‌گفت: با تجهیزات کامل به خط شوید، البته بدون کلاه کاسکت.

شهید جنابان بیشتر وقت‌ها هم کلاه قشنگ پلنگی را به سر داشت! این سؤال در ذهنم بود که چرا سید با این همه نظم و انضباط کلاه کاسکت را نادیده می‌گیرد و این کلاه قشنگ پلنگی را روی سر می‌گذارد!

تا اینکه یک روز سیدابراهیم در جمعی چند نفره گفت: من، چون ترکش توی سرم دارم و خودم نمی‌توانم کلاه کاسکت بگذارم یک جورایی خجالت می‌کشم از بچه‌ها! به همین خاطر نمی‌توانم به بچه‌های گروهانم بگویم کلاه کاسکت بگذارند سرشان! اما هنگام عملیات به آنان تأکید خواهم کرد که برای حفظ جانشان حتماً از کلاه کاسکت استفاده کنند. 

با فهمیدن این قضیه، سیدابراهیم برایم عزیزتر شده بود؛ او هر آنچه برای خودش نمی‌پسندید، گرچه عذر داشت، برای دیگران هم نمی‌پسندید.

شهید سیدابراهیم جنابان

شاید بسیاری از رزمندگان مثل من از ماجرای کلاه مخصوص سیّدابراهیم جنابان بی‌خبر بودند، اما شخصیت بزرگ این فرمانده دوست‌داشتنی با سیره و مرام خاصی که داشت بر دل‌ها فرماندهی می‌کرد. این فرمانده عزیز ما در حماسه آزادسازی مهران در عملیات کربلای یک به شهادت رسید.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.