فارغ التحصیلان گرایش تکثیر و پرورش آبزیان رشته شیلات می‌توانند درحفظ بعضی از گونه‌های آبزیان که در حال انقراض هستند مانند ماهی ازون برون و یا لابستر کار کنند.

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رشته های دانشگاهی گوناگونی در دفترچه انتخاب رشته به چشم می خورد که شاید به دلیل ناشناخته بودنشان منزوی بمانند و داوطلبی به سراغ آن نرود و یا حتی در مقابل رشته هایی وجود دارد که همگان برای انتخاب آن ها سرودست می شکنند.
 
حال با این تفاسیر امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به سراغ یک رشته دانشگاهی جذاب به نام رشته شیلات برود و به بررسی آن بپردازد، پس پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

معرفی رشته شیلات+شرایط گزینش دانشجو در این رشته

شرایط گزینش دانشجو در رشته شیلات

داوطلبان در رشته شیلات علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی دوره کارشناسی ارشد می‌بایست واجد شرایط اختصاص دوره کارشناسی ارشد رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی است و فارغ التحصیل رشته شیلات و محیط زیست دوره کارشناسی باشند.


این مطلب را از دست ندهید: درج صحیح عنوان شغلی در سابقه بیمه چه تاثیری دارد؟


فارغ التحصیلان سایر رشته‌های منابع طبیعی و رشته دامپروری و رشته‌های مشابه آن‌ها در نظام قدیم نیز می‌توانند داوطلب ورود به این رشته شوند.

معرفی رشته شیلات+شرایط گزینش دانشجو در این رشته

بدیهی است این گونه داوطلبان پس از ورود به دوره کارشناسی ارشد شیلات ملزم به گذراندن دروس کمبود براساس آئین نامه کارشناسی ارشد به تشخیص کمیته مربوطه است.

فارغ التحصیلان این رشته به عنوان کارشناس ارشد شیلات می‌توانند در یکی از مشاغل آموزشی در دانشگاه‌ها، پژوهشی در موسسات تحقیقاتی و اجرایی (شرکت شیلات) برنمه ریزی و سرپرست پروژه‌های شیلاتی و صید و صیادی (جهاد سازندگی) انجام وظیفه کنند.


این مطلب را از دست ندهید: به چه شغلی علاقه دارید؟+ تست روانشناسی


افزون بر فارغ التحصیلان این رشته با کسب پیش آگاهی‌هایی که در زمینه‌های مختلف این رشته بدست آورند قادر خواهند بود با دایرکردن استخر‌های پرورش ماهی به تولید ماهیان و آبزیان داخلی نیز بپردازند.

معرفی رشته شیلات+شرایط گزینش دانشجو در این رشته

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه برای علاقمندان به رشته شیلات

علاقه به زیست شناسی و محیط‌های آبی یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های یک مهندس شیلات است.


این مطلب را از دست ندهید: دولت فرصت‌های شغلی را برای معلولان کشور تسهیل کند


یک مهندس شیلات باید اطلاعات خوبی در رابطه با مدیریت منابع آبی کشور، بیماری‌های آبزیان و ماهی شناسی، اکولوژی دریا و داشته باشد.

معرفی رشته شیلات+شرایط گزینش دانشجو در این رشته

بازار کار فارغ‌التحصیلان رشته شیلات

فارغ التحصیلان این رشته به عنوان کارشناس ارشد شیلات می‌توانند در یکی از مشاغل آموزشی در دانشگاه‌ها، پژوهشی در موسسات تحقیقاتی و اجرایی (شرکت شیلات) برنامه ریزی و سرپرست پروژه‌های شیلاتی و صید و صیادی (جهاد سازندگی) انجام وظیفه کنند.


این مطلب را از دست ندهید: با اين روش ها از بيكارى جوانان تحصيل كرده جلوگيرى كنيد


افزون بر این فارغ التحصیلان این رشته با کسب پیش آگاهی‌هایی که در زمینه‌های مختلف اینرشته بدست آورند قادر خواهند بود شخصا با دایر کردن استخر‌های پرورش ماهی به تولیدماهیان و آبزیان داخلی نیز بپردازند.

اگر دانشجوی گرایش تکثیر و پرورش آبزیان بخواهد شغلی در ارتباط با گرایش تحصیلی اش پیدا کند، باید توجه داشته باشد که فرصت‌های شغلی این گرایش در ایران در اکثر استان‌ها و به خصوص بیشتر در نواحی ساحلی کشور مثل استان گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان وجود دارد به طوری شهرستان چابهار به دلیل داشتن شرایط اقلیمی خاص توانایی تولید و پرورش آبزیان به خصوص میگو را ۲ بار در سال دارد.

معرفی رشته شیلات+شرایط گزینش دانشجو در این رشته

علیرغم این که مراکز پزشکی معتقدند مصرف آبزیان نسبت به سایر موادپروتئینی از مزیت‌های فراوانی برخوردار است و حتی آن را غذای سلامتی می نامند، اما این مواد در کشور ما مورد استقبال قرار نگرفته است.


ببینید: عاقبت بی ربطی رشته های دانشگاهی و بازار کار


چرا که از یک سوم مردم به درستی موادغذایی دریایی را نمی‌شناسند و از سوی دیگر این دسته از موادغذایی گران است.

در این میان فارغ التحصیلان گرایش تکثیر و پرورش آبزیان با فعالیت در مراکز تکثیر وپرورش ماهی و همچنین تحقیق بر روی ارزش مواد غذایی دریایی و انتشار این تحقیقات در رسانه‌های گروهی می‌توانند نقش موثری در کاهش موانع فوق داشته باشند.


بیشتر بخوانید: ایجاد 140 هزار فرصت شغلی با اجرای طرح اشتغال فراگیر


علاوه بر کار در شیلات فارغ التحصیلان این گرایش می‌توانند در حفظ بعضی از گونه‌های آبزیان که در حال انقراض هستند مثل ماهی ازون برون و یا لابستر کار کنند و مهمتر از همه این که ما باید به یاری کارشناسان زیست دریا یک اطلس دقیق در مورد گونه‌های آبزیان موجود در آب‌های کشورمان تهیه کنند تا از گونه‌ها و در واقع منابع دریایی موجود در کشورمان باخبر شویم، با توجه به این که صنعت آبزی پروری و استفاده از منابع آبی در برنامه توسعه اقتصادی دولت جایخاصی را به خود اختصاص داده  و امید است که کارشناسان این گرایش بتوانند در زمینه‌های فوق مشغول به کار شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
حمید
۲۰:۳۶ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
سلام
این رشته هیچ آینده ای نداره جز تلف کردن عمر آخرش هم افسرده میشین
هیچ استخدامی نداره اگه هم داشته باشه سر چند سال یکی دو نفر بیشتر نمی گیره خواهش میکنم در انتحاب رشته دقت کنین چون آیندتون رو رقم میزنه اگه دنبال استخدامی هستین رشته های مرتبط با آموزش پرورش وزارت بهداشت اینا خوبه وگرنه خوندن رشته شیلات جز تلف کردن عمر چیزی دیگه ای نداره اگه الان هم میخونین انصراف بدین برید یه رشته دیگه چون من خودم از این رشته ضربه دیدم نمیخوام کسی دیگه مثل من باشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۰۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
سلام
اگر بدنبال استخدام هستید اصلا بازار کار نداره
مگر خودتون اب واستخر وپول داشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
A.h
۰۲:۱۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام رشته خوبیه من کارشناسی ارشد شیلات هستم و راضیم از رشتم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۱:۰۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
می خواستم بدونم ایا رشته ی سختیه؟
لطفا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۱:۰۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
رشته ی سختیه
لطفا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۰۴:۳۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
دارم واسه انتخاب رشته میزنم شیلات دیگه به امید خدااااا
انتخاب بهتری ندارم نمیدونمم موفق میشم یا نه ولی تنها جنبه مثبتم اینه که علاقه ب جونورو حیوون دارم
Iran (Islamic Republic of)
یلدا
۱۲:۲۵ ۲۵ تير ۱۳۹۹
آیا در رشته شیلات، دانشجو زن پذیرفته میشود