یک متخصص گوش، حلق و بینی به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود را در زمینه «پولیپ بینی» اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «پولیپ بینی» را کامران خداکرمی متخصص گوش، حلق و بینی پاسخ داده است.

سوال: احساس یک تیکه گوشت داخل حفره سمت راست بینی‌ دارم؛  ۲ بار بینی‌ام شکسته است، در ضمن  در شب خر و پف هم دارم، علت آن چیست؟

جواب: آنچه که شما در بینی سمت راست احساس می‌کنید، احتمالا شاخک‌های طبیعی بینی است که در اثر عوامل مختلف مثل انحراف تیغه بینی در سمت مخالف بینی بزرگ می‌شود تا فضای خالی به وجود آمده را جبران کند؛ به تنهایی مشکلی ایجاد نمی‌کند و عامل خروپف نیست، حتما خروپف عوامل دیگری دارد.

خشکی بینی را چگونه درمان کنیم؟

سوال: در گذشته از حفره سمت چپ بینی، ماهیانه سه الی چهار مرتبه دچار خونریزی می‌شدم که پزشک تتراسایکلین برایم تجویز کرد، اما همچنان ۲ ماه یکبار از همان حفره دچار خونریزی می‌شوم، علت آن چیست؟

جواب: سن و جنسیت مهم است، باید بررسی شود چه مدت دچار این مشکل شده‌اید؛ احتمال خشکی بینی وجود دارد که توصیه می‌شود با موادی که روان است داخل بینی را ۲ یا سه مرتبه چرب کنید، پارافین یا گلیسیرین مایع می‌تواند مفید باشد؛ در هوای خشک هم ماسک بینی استفاده شود؛ همچنین از روبه رو شدن با دخانیات و آتش خودداری کنید،  اگر درمان نشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

سوال: خواهرزاده‌ام ۶ سال سن دارد،  لوزه‌اش را  تازه عمل کرده است و پولیپ هم دارد، بهترین زمان عمل پولیپ برای او چه زمانی است؟

جواب: بهترین زمان برای عمل ۱۵ الی ۱۶ سالگی به بالا است.

سوال: پولیپ شدید بینی دارم، سال ۹۳ هم عمل کردم، اما مجدد ۲ سال است که دماغم گرفتگی دارد، آیا باز هم باید عمل کنم یا از طریق دارو نتیجه می‌گیرم؟

جواب: اگر منظور پولیپوز است که به صورت دانه انگور در داخل بینی رشد و کل سینوس و مجرای بینی را پر می‌کند، ممکن است هر چند وقت یکبار عود کند؛ در مرحله اول از درمان دارویی استفاده می‌شود و مجدد ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد؛ بهترین درمان برای آلرژی درمان دارویی است.

سوال: بعد از انجام عمل پولیپ بینی، حس بویایی‌ام کاملا از بین رفته است، آیا راهکار درمانی برای برگشت آن وجود دارد؟

جواب: حس بویایی شما قبل از عمل جراحی از بین رفته است؛ گاهی این حس قبل از عمل وجود دارد که بعد از عمل کاملا از بین می‌رود؛ احتمال دارد بعد از عمل مجدد بازگردد.

آیا پولیپ باعث تشدید سینوزیت می‌شود؟

سوال: آیا پولیپ باعث تشدید سینوزیت می‌شود؟ آیا می‌توان همزمان سینوزیت، پولیپ و انحراف بینی و عمل زیبایی انجام داد؟

جواب: انحراف بینی، بزرگی شاخک بینی و پولیپوزیس باعث تشدید سینوزیت می‌شود؛ پولیپ چند لفظ مانند بزرگی شاخک بینی، انحراف تیغه بینی و پولیپوزیست دارد؛ اگر انحراف بینی یا بزرگی شاخک بینی مدنظر است، همزمان می‌توان عمل بینی را انجام داد، پولیپوزیز را هم در موارد محدودی می‌توان همزمان عمل کرد.

سوال: مادرم ۴۹ ساله هستند، در هر ۲  سوراخ بینی پولیپ دارد، پولیپ‌ها بسیار بزرگ هستند، آیا عمل با این سن و با کمی ناراحتی قلبی که دارند، خطر دارد؟

جواب: اگر پولیپوزیز مدنظر باشد که از داخل بینی رشد می‌کند و ممکن است به بیرون بینی هم رسیده باشد، در صورتی که مشکل تنفسی در حد آسم به وجود آورده باشد و به دلیل وجود آن فرد مجبور است با دهان باز بخوابد، باید عمل انجام شود تا اکسیژن‌رسانی بهتر انجام شود؛ زیرا مشکلات قلبی و ریوی باعث کاهش افت اکسیژن‌رسانی به مغز می‌شود اما اگر متخصص بیهوشی گفت که ریسک عمل متوسط تا بالا است درمان دیگری را امتحان کنید.

سوال: ۲ سال قبل عمل پولیپ انجام دادم، ولی هنوز مخاطی مایع در بینی زیاد است؛ بینی‌ام تابستان و زمستان مملو از مخاطی خلطی است، هر وقت که عطسه می‌کنم مخاطی زیادی در بینی‌ جمع می‌شود و باید فین کنم، آیا این مشکل با دارو قابل درمان است؟

جواب: با وجود اینکه دهانه سینوس‌ها باز و ترشحات آنها شستشو می‌شود، اگر عامل زمینه‌ای مانند تنبلی مژک‌های بینی که وظیفه هدایت مخاط‌ها به بیرون را دارد وجود داشته باشد، مجدد مایع مخاطی تشکیل خواهد شد، اما اگر لازم شد باید سینوس‌ها با عمل آندوسکوپی شستشو شوند؛ همچنین دهانه سینوس‌هایی که بسته شده است را باز کرد، باید گفت هوای آلوده ممکن است این عامل را تشدید کند؛ کسانی که انسداد قسمت جلویی بینی یا انحراف تیغه بینی یا آلرژی دارند، نباید هیچ وقت فین کنند چرا که باعث بروز درد شدید صورت و تشدید سینوس‌ها می‌شود.

سوال:  ۶۶ ساله هستم، در جوانی انحراف بینی عمل کردم و ۲ سال است که بینی‌ام خشک می‌شود و به سختی تنفس می‌کنم و حفره راست بینی‌ام از درون زخم می‌شود، پزشک برایم  آنتی هیستامین و سرم نمکی شستشو تجویز کرد که تاثیری نداشت، علت آن چیست؟

جواب: خشکی بینی بستگی به سن و شرایط آب و هوا دارد؛ باید به طور مرتب بینی خود را چرب و از مواد شیمیایی دوری کنید؛ از بخار و ماسک استفاده کنید، ممکن است تیغه غضروفی بینی به حالت قبل بازگشته باشد، بینی‌تان روزی سه الی چهار بار چرب کنید.

سوال: خروپف زیادی در خواب دارم و مسیر بینی‌ام باز است، علت چیست؟

جواب:  حتما باید به کلینیک خروپف مراجعه کنید تا علت اصلی خروپف پیدا شود، ممکن است مشکل تنها مربوط به بینی نباشد و علت‌های دیگر مانند چاقی، اختلالات آناتومیک حنجره، کوتاهی گردن و غیره وجود داشته باشد.

سوال: سال‌هاست پولیپ دارم به طوری که یکی ار سوراخ‌های بینی‌ام کامل کیپ است، آیا بدون جراحی و با دارو می‌توان آن را درمان کرد؟

جواب: اگر منظور از پولیپ انحراف تیغه بینی  است؛ تنها با جراحی درمان می‌شود اما اگر منظور بزرگی شاخک بینی است  بدون عمل جراحی قابل درمان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خانوم مشتاقی ۵۲ ساله
۱۲:۱۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
سلام به مدت بیش از دو سال پلیپ بینی دارم شبها کاملا بینیم کیپ میشه ودهانم باز وکاملا خشک میشه خیلی اذیت میشم راه حل چیست ممنون
Iran (Islamic Republic of)
امیر امرایی
۱۴:۴۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام من نه روزه عمل پولیپ بینی انجام دادم ولی بویایی ندارم میترسم این به صورت دائم باشه وپولیپ هام هم دوباره عود کنه
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۱۰:۵۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
چندین سال است پولیپ شدبد بینی دارم.۳بار عمل کردم اما مجددا عود کرده.وهنگام خواب اذیت میشم.خرو پف از درون بینی میکنم.الان گوشهام هم کیپ شده.چیکارکنم کهاز شر پولیپ راحت شم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۲۰:۵۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
عمل پولیپ بینی خیلی درد دارد ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۱۹ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
مدتی است به سختی نفس می کشم. در واقع گاهی در نفس کشیدن کم میآورم.علت چی میتونه باشه . پولیپ یا چیز دیگه ای؟
آخرین اخبار