رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت پی در پی جریانات جنوبی و شمالی سبب شده تا دوره‌های طبیعی یخبندان در استان تداوم پیدا نکند و دوره خواب درختان کامل نشود.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، اله بخش ریگی اظهار داشت: پاییز و زمستان امسال نوسانات دمایی در اکثر شهر‌های سردسیر استان زیاد بوده طوری که گاهی کمینه دما در دو روز متوالی بین ۱۴ تا ۱۸ درجه سلسیوس تفاوت دارد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت پی در پی جریانات جنوبی و شمالی سبب شده تا دوره‌های طبیعی یخبندان در استان تداوم پیدا نکند و دوره خواب درختان کامل نشود که این شوک دمایی احتمال خسارت به درختان می‌شود ، ادامه داد: برای نمونه در روز ۱۴ دی ماه امسال کمینه دمای هوای زاهدان به ۱۵ درجه سلسیوس رسید، اما روز بعد این دما با ۱۶ درجه کاهش به منفی یک درجه رسید. یا اینکه روز ۱۶ دی ماه کمینه دمای زاهدان به منفی ۴ درجه سلسیوس رسید و روز بعد آن همین دما با ۱۳ درجه افزایش به ۹ درجه سلسیوس بالای صفر رسید.

رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: وجود این مقدار اختلاف دمایی ممکن است در روند گل دهی درختان اختلال ایجاد کند و خساراتی برای باغداران به بار آورد.

ریگی اضافه کرد: اگر این شرایط در بهمن و اسفند نیز رخ دهد ممکن است موجب بهار زودرس و سرمازدگی درختان در فصل شکوفه دهی شود. یعنی گل دهی زودتر از معمول اتفاق بیفتد و با یک کاهش دمای قابل ملاحظه، درختان دچار سرمازدگی و یا حتی یخ زدگی شوند.

وی تصریح کرد: مدل‌های پیش بینی فصلی نشان می‌دهند که میانگین دمای هوای اکثر نواحی استان در بهمن و اسفند گرمتر از نرمال خواهد بود، اما باید منتظر ماند و دید این شرایط تثبیت می‌شود یا خیر. ولی آنچه برای دو فصل باقیمانده مهم است، آستانه‌های دمایی است که هر چه نزدیک به شرایط نرمال باشد، بهتر است.

رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی سیستان وبلوچستان در بخش دیگری ضمن اشاره به آخرین وضعیت بارشی استان، گفت: استان همچنان با درجات مختلف خشکسالی مواجه است و به لحاظ ریزش نزولات جوی نیز یک عقب افتادگی عمیق دارد.

 

انتهای پیام/پ

گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی سیستان وبلوچستان

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار