چشمه‎سوزنگر و توکمری شوشتر به زنگ مرمت رفتند

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر از آغاز عملیات ساماندهی و مرمت محوطه چشمه‎سوزنگر و اتاقک دست‎کند (توکمری) در این شهرستان خبر داد.

علی‎محمد چهارمحالی، رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در راستای حفظ حرمت و صیانت از آثار تاریخی، اجرای طرح مرمت و ساماندهی محوطه چشمه‌سوزنگر و اتاقک دستکند (توکمری) در دستورکار قرار گرفته است.

وی به انجام پاکسازی و خواناسازی محوطه چشمه‎سوزنگر و اتاقک دستکند (تو کمری) در راستای اجرای این طرح اشاره کرد و بیان داشت: از دیگر اقدامات صورت‎گرفته می‎توان به تعویض سنگ‎های فرسوده، اجرای سنگ‎کاری در بند مجاور چشمه، بوته‎کنی و جمع‎آوری زباله‎های خانگی که هویت تاریخی این اثر ارزشمند را مخدوش می‎کرد اشاره کرد که در حال انجام هستند.

چشمه‎سوزنگر و توکمری شوشتر به زنگ مرمت رفتند

چهارمحالی با بیان این‎که سعی کردیم از ظرفیت اوقاف نیز در اجرای این طرح استفاده کنیم تصریح کرد: قرار بر این شد که با همکاری اداره اوقاف شهرستان، یک دیوار در اطراف محوطه چشمه سوزنگر احداث شود که از نفوذ قبرستان‎ها به محوطه جلوگیری شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر در ادامه افزود: اعتبار اختصاص‎یافته برای مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی در مجموع ۳۰ میلیون تومان است که از محل اعتبارات استانی به این طرح تخصیص داده شده است.

علی محمد چهارمحالی از خانه رضوان، خانه‎ جامعی و خانه رحیمی نیز به عنوان دیگر خانه‎های تاریخی شوشتر نام برد که با مشارکت بخش خصوصی و زیر نظر اداره میراث فرهنگی شوشتر کار مرمت آن‎ها درحال انجام است.

چشمه‎سوزنگر و توکمری شوشتر به زنگ مرمت رفتند

وی در پایان اظهار داشت: این نوید را به تمام همشهریان و دوستداران میراث فرهنگی خواهیم داد که براساس اولویت‎بندی‎ها، مرمت دیگر آثار به ترتیب انجام خواهند شد.

گفتنی است؛ چشمه سوزنگر یکی از مناطق طبیعی و زیبای شهرستان شوشتر استان خوزستان است که در قسمت شمال غرب قدمگاه صاحب‎الزمان این شهر واقع شده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ۴۳۳۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام/گ

آغاز عملیات مرمت بناهای تاریخی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.