رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان از آغاز عملیات مرمت و بازسازی ۲ بنای تاریخی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کبری ابوعلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان با اشاره به آغاز عملیات مرمت بنا‌های تاریخی در این شهرستان گفت: بقعه تاریخی بشیر نذیر یک از این بنا‌ها است که در دوره صفویان بنا شده و در سال‎های گذشته به دلایل مختلف مورد بی‎مهری قرار گرفته بود.

وی اظهار داشت: مرمت این بنای تاریخی با تخصیص اعتباری به مبلغ ۵۳ میلیون تومان از سوی اداره‎کل میراث فرهنگی استان و مدیریت میراث فرهنگی بهبهان هم‎اکنون در حال انجام است و بزودی برای بازدید علاقمندان بازگشایی می‌گردد.

ابوعلی افزود: اتمام مرمت بشیر نذیر باعث شود تا این بنای ارزشمند تاریخی که به ثبت ملی نیز رسیده است به محلی برای بازدید گردشگران و علاقمندان به میراث فرهنگی و معنوی شهرستان بهبهان تبدیل شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی بهبهان با بیان اینکه یکی از شاهکار‌های معماری دوره قاجار در شهرستان بهبهان در صف مرمت است بیان کرد: خانه اخوان که در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسیده است و از شاهکار‌های معماری دوره قاجار به حساب می‌آید با همت و تلاش اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهبهان و با تخصیص اعتباری در حدود ۷۷ میلیون تومان مرمت و بازسازی می‎شود.

این مقام مسئول اذعان داشت: این اقدام در راستای غنی‎سازی صنعت گردشگری و احیای میراث فرهنگی و معنوی استان خوزستان، با اهتمام مدیریت اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهبهان در دستورکار قرار گرفته و عملیات مقاوم‎سازی، بهسازی و مرمت آن باتوجه به نوع معماری خاص بنا، با استفاده از پیمانکار تخصصی و مجرب آغاز شده است.

کبری ابوعلی گفت: بازسازی و مرمت این بنا‌های بی‎نظیر و تاریخی، شهرستان بهبهان را به یکی از قطب‎های گردشگری کشور تبدیل می‎کند و گردشگران و فرهنگ‎دوستان ایرانی و خارجی را روانه این شهرستان فرهنگی و تاریخی خواهد کرد.

گفتنی است؛ بنای بشیر و نذیر مربوط به دوره صفوی است و در بهبهان، بلوار بشیر و نذیر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۲۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین خانه تاریخی اخوان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که معماری آن مانند دیگر خانه‎های بافت قدیم شهر بهبهان و با همان مصالح سنگ و گچ ساخته شده است. این خانه متعلق به یکی از شهروندان صاحب‎نام آن دوره بنام حاج شکرالله رحیمی معروف به اخوان بوده که پس از وصلت خانوادگی ایشان با خانواده بهادر دیوان یعنی دختر نجف‎خان به همسری پسرش این خانه را به عنوان مهریه عروسش به وی بخشید که پس از آن به مالکیت خانم فرنگیس منصوری در آمد و هم اکنون که بنام خانه اخوان معروف است. این خانه تاریخی در سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۴۷۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/گ

آغاز مرمت بناهای تاریخی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.