پایگاه اینترنتی اکسپرس در گزارشی تحت عنوان «هشدار درباره فروپاشی یورو به علت بحران در ایتالیا» به بررسی به خطر افتادن ثبات منطقه یورو پرداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی اکسپرس در گزارشی تحت عنوان «هشدار درباره فروپاشی یورو به علت بحران در ایتالیا» نوشت: همزمان با فرا رسیدن بیستمین سالگرد توافق اکثر اعضای اتحادیه اروپا بر سر استفاده از یورو، پول واحد اروپایی در سال ۱۹۹۸، اقتصاددانان با اشاره به انتقادات برخی کشور‌های بزرگ اروپایی مانند ایتالیا از راهبرد مالی اتحادیه اروپا، هشدار می‌دهند سیاست‌های مالی جدید دولت ایتالیا ممکن است ثبات منطقه یورو را به خطر بیندازد.

دانکن ولدان، اقتصاددان اروپایی با اشاره به این هشدار‌ها گفت: منطقه یورو در طول این سال‌ها سه دوره خطرناک را پشت سر گذاشته است - یکی اوج بحران یورو در سال ۲۰۱۲، دیگری بن بست با یونان در سال ۲۰۱۵ و امسال حوادث کنونی در ایتالیا و انتخاب دولت جنبش پنج ستاره.

ایتالیا پس از روی کار آمدن دولت ائتلافی کنونی و پیشنهاد کسری بودجه ۲/۴ درصدی تولید ناخالص داخلی، با بروکسل درگیر اختلاف شده است. با این همه اظهارات ماه دسامبر جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا مبنی بر کاهش پیش بینی کسری بودجه از ۲/۴ درصد اولیه به ۲/۰۴ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۹ امیدواری‌هایی را در زمینه پایان یافتن مناقشات چند ماهه میان رم و بروکسل به وجود آورد.

ولدان در این باره می‌گوید: یورو نجات پیدا کرده و مسئله مهم این است که حتی در کشور‌هایی که دوران اقتصادی دشواری را تجربه می‌کنند، حمایت عمومی از یورو همچنان قوی است.

با این همه گریک کوپتاس، اقتصاددان یونانی هشدار می‌دهد اختلافات میان رم و بروکسل تنها در شرایط کنونی متوقف شده و پایان نیافته است.

او می‌افزاید آن‌ها ممکن است چند ماه دیگر هنگام افزایش میزان تولید ناخالص داخلی برای بودجه سال ۲۰۲۰- ۲۰۲۱، بار دیگر با این مشکل روبرو شوند.

مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری در گزارش پیش بینی سالانه خود برای سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود تناقضات داخلی منطقه یورو را ناچار خواهد ساخت تا یا به لحاظ اقتصادی یکپارچه باقی بماند یا خطر تجزیه و فروپاشی را به جان بخرد.

اقتصاد ایتالیا برای نخستین بار در طول چهار سال گذشته در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ دچار رکود شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار