نرخ سی دی و دی وی دی با چنان افزایشی همراه شده که مراجعه مشتریان به خدمات کامپیوتری و مراکز عرضه شبکه نمایش خانگی کاهش یافته است.

افزایش قیمت فزاینده لوح‌های فشرده در بازار به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در طی ماه‌های اخیر در میان نوسانات شدید قیمتی، قیمت سی دی و دی وی دی یا همان لوح‌های فشرده نیز با افزایش و رشد فزاینده‌ای همراه شده و همین موضوع کسب و کار صنوفی همچون خدمات کامپیوتری به عنوان یکی از مراکز عرضه و رایت سی دی و مراکز عرضه کننده شبکه نمایش‌های خانگی را تحت الشعاع قرار داده است.

در طول سالیان اخیر، با رشد و افزایش هر چه بیشتر تولید سریال‌های خانگی، دامنه و ضریب فروش چنین محصولاتی نیز با تعدد و تکثر هر چه بیشتری همراه شده است (که البته واکاوی علل و دلایل این پدیده، موضوع این گزارش نیست و در واقع امر، نگاه این گزارش به بازار مذکور از حیث اقتصادی و صنفی است).

بدون تردید، با رشد و افزایش مراکز خدمات کامپیوتری و همچنین واحد‌های عرضه کننده محصولات شبکه نمایش خانگی، فرصت‌های شغلی قابل توجهی نیز بوجود آمده و بخشی از جوانان و علاقه‌مندان این عرصه، به فعالیت در این حوزه مشغول هستند و در سایه کسب و کار در چنین بخش‌هایی، معیشت خویش را تامین می‌ کنند.

چندی پیش، انتشار و انعکاس برخی از گزارش ها و اخبار در رسانه‌ها و جراید، موید افزایش ناگهانی چهار هزار تومانی دی وی دی‌های شبکه‌های نمایش خانگی بود، به واقع با احتساب عدد و رقم مذکور، قیمت این محصول، به ۱۰ هزار تومان رسید.

البته در احتساب قیمت دی وی دی نمایش‌های خانگی، عوامل متعددی همچون نرخ دی وی دی خام چاپ، کاغذ و مقوا به عنوان بسته بندی که برای عرضه این اقلام در نظر گرفته می‌شود موثر است مولفه‌هایی که هر کدام به نوبه خود در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت روبرو شده اند که اساسا در این میان عرصه کاغذ و چاپ از بخش‌هایی به شمار می‌رود که روند افزایش قیمت‌ها در آن بسیار فزاینده و محسوس بوده است.

آنچنان که بررسی‌ها و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد یکی از مواد اصلی و اولیه تولید دی وی دی، معطوف به ماده پلی کربونات می‌شود که در طی ماه‌های گذشته، در نوسانات قیمتی بازار، نرخ آن به دو برابر افزایش پیدا کرده و طبیعتا در چنین فضا و شرایطی، بالا رفتن قیمت دی وی دی نمایش‌های خانگی یا به تعبیر دیگر فیلم‌ها و سریال‌هایی که جامعه هدف آن‌ها خانوار‌ها هستند، امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اما آنچه که در این مجال، پرداختن به آن ضروری به نظر می‌رسد، معطوف به فرصت‌های شغلی می‌شود که در سایه این گرانی‌ها نابود می‌شوند، زیرا این نمونه از اقلام و محصولات، در قالب کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم قابل تعریف نیستند که فقدان و خلاء آن مشکل و معضلی جدی در فرآیند طبیعی زندگی روزمره مردم و خانوار‌های ایرانی ایجاد کند..

البته در صورت واکاوی این موضوع، از منظر فرهنگی (که موضوع این گزارش نیست) این واقعیت مسجل می‌شود که در خلاء چنین محصولاتی در خانوار‌ها، شاهد تبعات ناخوشایند فرهنگی نیز خواهیم بود که بررسی و ارزیابی آن مستلزم گفتگو با اهالی فرهنگ و جامعه شناسان خواهد بود.

میزان مراجعه مشتریان به واحد‌های فروش و عرضه سریال های خانگی، ۵۰ درصد کاهش داشته است

جلیل برزگر، یکی از فعالان حوزه عرضه لوح‌های فشرده، فیلم‌ها و سریال‌های اورجینال و کارتون‌های کودکان، در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم و از اولویت خارج شدن چنین اقلامی در سبد خرید بخش قابل توجهی از خانوار‌های ایرانی اظهار کرد: در طی ماه‌های اخیر، افزایش قیمت محصولات، کالا‌ها و خدمات موجود در بازار بر اقلامی همچون لوح‌های فشرده و سی دی‌ها و دی وی دی‌هایی که حاوی فیلم‌ها و سریال‌های اورجینال است نیز سایه افکنده و متاسفانه ضریب افزایش قیمت‌ها در این بخش آنی، یکباره و آنچنان قابل توجه بوده که کسب و کار ما و بسیاری از فعالان عرصه مذکور (واحد‌های تجاری عرضه کننده چنین محصولاتی) را تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: این موضوع نه تنها در ارتباط با فیلم ها، سریال‌ها و کارتون‌های اورجینال، بلکه در ارتباط با فروش سی دی‌ها و دی وی دی‌های خام نیز صادق است و در حال حاضر شاهد این واقعیت هستیم که حداقل قریب به ۵۰ درصد از مشتریان ما که برای رایت موسیقی و یا اطلاعات شخصی، تصاویر و... بر روی لوح‌های فشرده مراجعه می‌کردند، کاهش یافته است.

برزگر گفت: قیمت سی دی خام در اوایل سالجاری ۵۰۰ تومان بود که در حال حاضر شاهد قیمت ۲ هزار تومانی این محصول هستیم و در ارتباط با دی وی دی نیز قیمت این کالا در اوایل سالجاری ۱ هزار تومان بود، اما در حال حاضر نرخ این محصول به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی افزود: قیمت کارتون‌هایی که برای کودکان ساخته می‌شد از ۲ هزار تومان به ۶ هزار تومان افزایش یافته و طبیعتا در شرایط کنونی که سر جمع هزینه‌های زندگی خانوار‌های ایرانی در تمامی حوزه‌ها با رشد همراه شده، خرید چنین اقلامی از دایره محصولات مورد نیاز و ضروری بسیاری از خانوار‌ها خارج شده و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن به شدت کاهش یافته است.

مجتبی صادقیان، یکی دیگر از فعالان این حوزه که البته در عرصه فروش سی دی و دی وی دی خام بصورت عمده مشغول به فعالیت است در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، ضمن تایید نرخ‌های مذکور در خصوص قیمت لوح‌های فشرده (خام) اظهار کرد: در سال گذشته و حتی اوایل امسال، بخش قابل توجهی از سفارشات خرید از سوی متقاضیان در خصوص لوح‌های فشرده، بصورت عمده ارائه می‌شد، اما در حال حاضر ضریب تقاضا برای خرید چنین اقلامی به شدت کاهش یافته است.

وی افزود:این تنزل و کاهش تقاضا به میزانی است که در حال حاضر بنده به عنوان توزیع کننده عمده لوح‌های فشرده خام، بعد از گذشت ۴ ماه به خرید یکصد و پنجاه عدد دی وی دی اقدام کرده ام در حالیکه بیش از این، خرید سی دی و دی وی دی‌های خام برای عرضه را بصورت بوکسی انجام می‌دادم.

چه باید کرد؟

بدون تردید، در لیست اقلام و محصولاتی که با افزایش قیمت همراه شده اند، کالا‌ها و محصولات به مراتب اساسی تری قرار دارند که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، ضریب تقاضا برای تهیه آن از سوی مردم تنزل پیدا کرده که می‌طلبد برای تعدیل قیمت‌ها و افزایش قدرت خرید مردم، با فوریت تدابیر لازم و مقتضی در دستور کار قرار گیرد.

اما طرح این موضوع به معنای غفلت از بازار اقلام و محصولات غیر ضروری (همچون سی دی و دی وی دی و ...) نیست، زیرا به هر ترتیب در سایه عرضه و تقاضا برای اقلامی همچون لوح‌های فشرده، صنوف بسیاری در این عرصه مشغول به فعالیت می‌شوند و در شرایط فعلی اقتصادی کشور که توسعه فرصت‌های شغلی و کاهش ضریب بیکاری یک اضطرار و ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود، استمرار این وضعیت باعث خاتمه فعالیت صنوف مربوطه (همچون خدمات کامپیوتری و مراکز عرضه و فروش فیلم و سریال‌ها) خواهد شد که در قالب شبکه نمایش خانگی قابل تعریف هستند.

به نظر می‌رسد، بهترین و موثرترین راهکار برای جلوگیری از بروز چنین چالش‌هایی به کنترل و نظارت هر چه بیشتر بازار از یکسو و جاری ساختن رونق اقتصادی و به تبع آن افزایش قدرت خرید مردم معطوف می‌شود، امری که با حصول آن بسیاری از گره‌های اقتصادی فعلی کشور باز و از سنگینی بار مشکلات اقتصادی جامعه بخصوص در اقشار و طبقات ضعیف جامعه (از حیث اقتصادی) کاسته خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار