انگلیس و فرانسه اعلام کردند به منظور مبارزه با ورود مهاجران و پناهجویان از طریق کانال مانش، به زودی «برنامه تشدید اقدامات» را اجرایی خواهند کرد.

افزایش قایق‌های گشت‌زنی انگلیس و فرانسه در کانال مانشبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورونیوز، انگلیس و فرانسه اعلام کردند به منظور مبارزه با ورود مهاجران و پناهجویان از طریق کانال شمال فرانسه، کانال مانش، از هفته آینده «برنامه تشدید اقدامات» را اجرایی خواهند کرد. مهاجران با استفاده از قایق‌های کوچک و در شرایط خطرناک از این کانال انگلیسی عبور می‌کنند.

ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس، و فرانسیس کریستف کاستنر، وزیر کشور فرانسه در چند روز گذشته در این خصوص گفتگوهای تلفنی داشتند. به نظر می‌رسد این برنامه شامل اقداماتی خواهد شد که گروه‌های قاچاق انسان را هدف قرار می‌دهد و تلاش خواهد کرد آکاهی مهاجران را از خطرات احتمالی بیشتر کند. ترس آن می‌رود مهاجران در عبور از پرازدحام‌ترین مسیر عبور کشتی‌ها در جهان دچار حادثه و غرق شوند. چند روز پیش دولت انگلیس از افزایش تعداد مهاجرانی که تلاش می‌کنند با قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور کنند و خود را به خاک انگلیس برسانند، با عنوان «حادثه جدی» یاد کرد. دولت انگلیس معتقد است به طور حتم این پدیده به از دست رفتن جان افرادی خواهد انجامید.

آژانس جرایم ملی انگلیس می‌گوید مقامات فرانسه تلاش‌های فراوانی کرده‌اند تا مانع سفرهای خطرناک شوند. تعداد زیادی از افراد که مشکوک به قاچاق انسان بودند دستگیر شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که از ماه نوامبر تاکنون بیش از 200 نفر تلاش کرده اند با استفاده از قایق‌های کوچک تفریحی و یا کشتی از این کانال عبور کنند. از شروع تعطیلات کریسمس تاکنون 100 نفر از این کانال عبور کرده اند.

بیشتر مهاجران از کشورهای جنگ‌زده مانند سوریه، افغانستان و عراق هستند. گفته می‌شود قاچاچیان و حتی گاهی برخی از مهاجران خود این قایق‌های کوچک را می‌خرند.

یک نماینده مجلس فرانسه گفت قاچاقچیان با ادعای دروغین به مهاجران می‌گویند که اطمینانی به برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) نیست و ممکن است بعدا تدابیر امنیتی تشدید شود و به این ترتیب آنها را ترغیب می‌کنند که زودتر از این کانال عبور کنند.

مقامات انگلیس با پنج قایق گشت‌زنی مخصوص که هم اکنون در حال عملیات در دریای مدیترانه هستند تماس گرفته اند تا به کانال مانش بیایند. در حال حاضر تنها یک قایق در آب‌های میان انگلیس و فرانسه گشت‌زنی می‌کند. پیش از این مقامات انگلیسی اعلام کرده بودند اگر چه تنها یک قایق گشتزنی در این منطقه مرزی وجود دارد، قصد ندارند منابع بیشتری به این موضوع اختصاص دهند زیرا چنین کاری ممکن است باعث افزایش شمار مهاجران شود. استدلال مقامات دولتی این بود که اگر مهاجران و قاچاقچیان در فرانسه پی ببرند شمار شناور‌های گشتی افزایش یافته و امنیت عبور از کانال بیشتر است، بیش از پیش به گذر از این آبراه راغب خواهند شد.

یک گروه حمایت از مهاجران می‌گوید تا زمانی که اقدامات جدید انجام شود آن‌ها وظیفه دارند به مهاجران اجازه دهند به صورتی ایمن در ساحل پیاده شوند. بریجیت چاپمن، عضو شبکه حمایت از آوارگان «کنت» گفت: «افراد این حق را دارند که اینجا درخواست پناهندگی کنند. آن‌ها این را می‌دانند. چیزی به عنوان پناهجوی غیرقانونی وجود ندارد. این افراد حق آمدن و دادن درخواست پناهندگی دارند. ما از دولت می‌خواهیم این کار را برای آن‌ها آسان کند تا مجبور نشوند جان خود را به خطر بیاندازند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار