دانشیار گروه نوزدان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بیشتر مواقع زردی کودکان پس از یک هفته تا ده روز بهبود پیدا می‌کند و نیاز به اقدام خاصی ندارد.

۶۰ تا ۸۰ درصد نوزادان مبتلا به زردی می‌شوند/زردی بیش از حد باعث آسیب به ارگان‌های بدن از جمله مغز می‌شودبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، رضا سعیدی دانشیار گروه نوزدان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه علت بروز زردی، نارس بودن کبد نوزاد و آنزیم‌های کبدی است که پس از طی چند روز بهبود می‌یابد گفت: نوزاد بهتر است توسط پزشک معاینه و در صورت نیاز، مراقبت‌های پاراکلینیکی بر روی وی انجام شود تا در صورت وجود زردی غیرطبیعی اقدامات درمانی لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه گاهی زردی بیش از حد باعث آسیب به ارگان‌های بدن از جمله مغز می‌شود، تصریح کرد: در مرحله آسیب مغزی حدود ۸۰ درصد مرگ و میر اتفاق می‌افتد و در ۲۰ درصد دیگر نوزاد دچار صدمات ماندگار مانند فلج مغزی، اختلالات شنوایی، اختلالات بینایی و کاهش هوش می‌شود.

دانشیار گروه نوزدان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه باید والدین زردی را جدی بگیرند و از درمان‌های خانگی و غیرعلمی بپرهیزند گفت: در بسیاری از موارد درمان‌های خانگی باعث می‌شود درمان‌های اصلی دیر انجام شود که این امر موجب بروز صدمات جدی بر نوزاد می‌شود.

سعیدی افزود: در ماه اول تولد رنگ دیوار‌های اتاق نوزادان زرد و آبی و رنگ لامپ‌ها زرد نباشد بهتر است رنگ لباس نوزاد بیشتر سفید باشد تا در صورت زردی والدین متوجه شوند.

وی تصریح کرد: هر نوزادی در ۲۴ ساعت اول تولد، در ۱۰تا ۱۴ روزگی و ۴ تا ۶ هفتگی باید مورد معاینه پزشکی قرار گیرد تا در صورت وجود مشکلات متابولیک، تشخیص و درمان شوند.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

باید والدین زردی را جدی بگیرند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.