استادیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۹۰ درصد بیماری‌های زانو همراه با اضافه وزن است، زیرا بیشتر وزن بدن بر روی زانو‌ها است.

به گزارش خبرنگارگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، هادی مخملباف استادیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افزایش وزن، سن کارایی زانو را کم می‌کند، گفت: آرتروز زانو از سن ۶۰سالگی آغاز می‌شود، ولی زمانی که وزن زیاد باشد این عارضه در حدود چهل سالگی ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: جنس غضروف زانو در افراد مختلف متفاوت است بنابراین وزن کم و پیاده روی می‌تواند در سالم ماندن زانو موثر باشد.

استادیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کسانی که دچار آرتروز زانو هستند باید با کم کردن وزن، پیاده روی، فیزیوتراپی، شدت فشار را به زانو کم کنند، گفت:هر زمان احساس کردید انجام فعالیتی فشار زیادی را به زانو وارد می‌کند باید شرایط را تغییر دهید.

مخملباف با اشاره به اینکه افرادی که کوهنوردی می‌روند در پایین آمدن از کوه فشار زیادی را به زانو تحمیل می‌کنند، ادامه داد:کوهنوردی ورزش مفرح و خوبی است، اما باید دقت شود که در بالا رفتن از کوه انرژی بیشتر و فشار کمتری به زانو وارد می‌شود، ولی در پایین آمدن از کوه مخصوصا در شیب تند، انرژی کمتر و فشار بیشتری به زانو وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه کسانی که درد زانو دارند باید دقت کنند تا از مسیر‌های شیب تند پایین نیایند اظهار داشت: تشخیص درست درد، معاینه کلینیکی و پاراکلینیکی و درمان، چند مرحله‌ای است که برای بهبود بیمار نیاز است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درد زانو، قفل کردن و جا خالی کردن زانو نشانه‌هایی است که باید بیمار به دنبال درمان باشد.

مخملباف بااشاره به اینکه برای درمان خار پاشنه، کفش مناسب نیاز است، افزود:کفش مناسب، وزن کم، استفاده از آب گرم، مصرف مسکن و در مراحل بدتر تزریق کورتون راهکار‌های درمانی برای خار پاشنه است.

وی تصریح کرد:دوچرخه ثابت برای کسانی که آرتروز زانو دارند توصیه می‌شود، علاوه بر اینکه افرادی که مشکل زانو دارند نباید یکدفعه به سراغ ورزش سنگین بروند بلکه باید آهسته آهسته بدن را آماده فعالیت ورزشی کنند.

استادیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با تاکید براینکه پاشنه و پنجه پا به عنوان کمک کننده‌های عضلانی پا هستند، گفت:در پیاده روی طولانی مسئله سن وشرایط اسکلت عضلانی اهمیت دارد بنابراین هر کس باید به اندازه توان خود و هم قدم با هم سن خود پیاده روی کند.

انتهای پیام//آ. ح
 

هر کس باید به اندازه توان خود و هم قدم با هم سن خود پیاده روی کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.