مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نبود تجهیزات از جمله مشکلات اصلی امداد و نجات حیات وحش است.

مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با وسیله حمل و نقل ویژه حیات وحش و اقدامات سازمان محیط زیست در این باره اظهار کرد: نبود تجهیزات از جمله مشکلات امداد و نجات حیات وحش است، چراکه حیوانات بسیاری در اثر شکار و سوانح جاده‌ای مجروح می‌شوند.

وی افزود: اگر به موقع برای بسیاری از مصدومیت‌های حیات وحش چاره‌اندیشی شود، شاید بتوان جان یک حیوان را از مرگ حتمی نجات داد.

خرازیان مقدم گفت: با همکاری سمن‌های علاقه‌مند به فعالیت در حوزه امداد و نجات حیوانات طی دو سال گذشته سند ملی امداد و نجات حیات وحش کشور به امضا رسید و حدود 80 درصد از این سند نیز تهیه شده است.

وی افزود: سند امداد و نجات در چند استان به صورت پایلوت اجرا می‌شود که برای اجرای آن تیم‌های نجات تشکیل خواهد شد و هر استانی مکلف می‌شود که در این زمینه به استان‌های همجوار خود آموزش دهد.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:گروه‌های تخصصی امداد و نجات حیوانات به صورت موردی و با همکاری سمن‌ها و جوامع محلی خودجوش در استان‌های البرز، گلستان و سیستان و بلوچستان تشکیل شده است و وسایل نقلیه مناسبی نیز بدین منظور تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه امداد و نجات حیوانات تنها در چند استان کشور مشکلی نداریم، افزود: باید برای عملکرد مناسب سند امداد و نجات حیوانات نهایی شود تا به صورت عملی در استان‌ها اجرا شود که امسال به دلیل فقدان بودجه لازم اجرایی نشد.

خرازیان مقدم تصریح کرد: اگر بودجه مورد نظر برای امداد و نجات حیات وحش تأمین شود، سازمان محیط زیست می‌تواند سند امداد و نجات را در تمام استان‌ها اجرایی کند.

وی افزود: برای امداد و نجات نیازمند امکانات پیشرفته و یک مرکز قرنطینه و بازپروری هستیم که سال گذشته برای دو استان فارس و گلستان در این زمینه اعتباراتی در نظر گرفته شد و برای امسال و سال آینده نیز 6 استان در نظر گرفته شده است، اما برای تهیه این امکانات نیازمند اعتبارات قابل توجهی هستیم.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: حیات وحش کشور به میزان قابل توجهی بر اثر تصادف و نبود امکانات تلف می‌شوند. تهیه تجهیزات و امکانات یکی از مهمترین اهداف سازمان محیط زیست است، اما به دلیل کمبود اعتبارات تاکنون برای دستیابی به این اهداف موفق نشدیم.

خرازیان مقدم گفت: حمل و نقل حیوانات آسیب دیده به صورت سازماندهی شده صورت نمی‌گیرد، لذا امیدواریم تا پایان سال اعتبارات لازم تأمین شود تا بتوانیم امکانات و تجهیزات را به تمام استان‌ها منتقل کنیم.

انتهایی پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار