معاون وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری راه آهن قزوین- رشت تا دو ماه آ‌ینده خبر داد و گفت: سال آینده راه آهن ایران به کشور افغانستان متصل می‌شود.

راه‌آهن قزوین- رشت تا دو ماه آینده به بهره برداری می‌رسد/ اتصال راه آهن ایران به افغانستان تا سال آیندهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی سازمان همکاری‌ راه‌آهن‌ که امروز با حضور مدیرعامل شرکت راه آهن ایران و مدیران کشورهای عضو این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: تمام کشورهایی که عضو این سازمان هستند تلاش می‌کنند سهم ریلی را افزایش دهند

مدیرعامل شرکت راه آهن، گفت: افزایش سهم ریلی نه به عنوان وظیفه بنگاهی بلکه به عنوان وظیفه اقتصادی و ملی برای ما و کشورهای عضو  اهمیت دارد.

محمدزاده با اشاره به اینکه ایران در سال 2017 تجارت نسبتا خوب و زیادی با کشورهای مختلف داشت، افزود: اتحادیه اروپا 11 میلیارد یورو کالا به ایران صادر و 10 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده است.

وی تصریح کرد:‌ رشد ایران رشد 83 درصدی در صادرات و رشد 32 درصدی در واردات داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 3.5 میلیارد دلار در سال 2016 صادرات به چین و حدود 3 میلیارد دلار از این کشور واردات داشته‌ایم، تصریح کرد:‌ ایران می‌تواند از این کریدورها استفاده کند و از طریق آن صادرات و واردات افزایش می‌یابد و می‌توانیم از این کریدورها نهایت استفاده را ببریم.

وی با تأکید بر اینکه راه آهن ایران زیرساخت‌های بسیار قوی دارد، گفت: برای توسعه این زیرساخت‌ها اقدامات بسیار زیادی انجام شده و در برنامه ششم توسعه تکلیف شده که سهم بار داخلی به 30 درصد برسد.

محمدزاده اظهار کرد:‌ افزایش جابه‌جایی سهم بار به آن معنا است که فعالیت‌های ریلی در ایران باید 2.5 برابر باشد و امسال ما یک رشد بیش از 200 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در افق 2020 واردات باید به 25 میلیون تن بار برسد، اذعان کرد: سیاست دولت آن است که مبنای توسعه حمل و نقل را به توسعه ریلی استوار کند، در این بین مبناهایی را مدنظر قرار داده‌ایم که اتصال مراکز استان‌ها به ریل، توسعه شبکه ریلی و اتصال به مرکز اقتصادی،‌ تجاری و صنعتی از مهم‌ترین مبناهایی است که در این بخش باید رعایت کنیم.

محمدزاده بیان کرد: ‌استفاده از حمل و نقل ریلی به طور قطع منفعت‌های زیادی از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دارد و توسعه ریلی مفهوم توسعه پایدار برای کشورها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه ریلی به ویژه در بخش بین‌المللی بدون همکاری کشورهای همسایه محقق نمی‌شود، افزود: در برنامه پنج ساله توسعه ششم برای توسعه حمل و نقل ایران برنامه‌های زیادی داریم که یکی از آنها سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد ریالی است.

مدیرعامل شرکت راه آهن توضیح داد: تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی جزء برنامه‌های اصلی ما به شمار می‌رود به طوری که اتصال راه آهن ایران به آذربایجان کریدور شمال به جنوب فعال می‌شود.

وی افزود: هم اکنون کریدور غرب خزر مورد توجه جدی ما است و ما تا دو ماه آینده راه آهن قزوین- رشت را افتتاح می‌کنیم.

محمدزاده ادامه داد: هم اکنون به دنبال اتصال راه آهن رشت- آستارا هستیم و در این بخش اتصال آستارای ایران به آذربایجان انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شرق خزر به کریدور شمال جنوب توجه داریم، گفت: اجرای برقی کردن راه آهن گرمسار- اینچه برون را راه آهن روسیه آغاز کرد و با اجرای برقی کردن در شرق خزر از ظرفیت‌های ریلی بالایی برخوردار می‌شویم.

مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: توجه جدی ایران به توسعه راه آهن چابهار به زاهدان نشان از عزم ایران برای استفاده از ظرفیت‌های شمال جنوب است و امیدواریم کمتر از دو سال آینده این بخش به بهره برداری برسد.

وی از ‌اتصال راه آهن ایران به افغانستان خبر داد و گفت: این پروژه از ایران تا جنوب خاک افغانستان فعال شده و در حال نهایی شدن است و راه آ‌هن خاف تا هرات سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

محمدزاده ادامه داد:‌ اتصال راه آهن ایران به بنادر جنوبی از جمله بندرعباس، امام‌خمینی(ره) و خرمشهر و همچنین اتصال راه آ‌هن ایران به بندرانزلی کاسپین و چابهار دنبال می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:‌ سعی می‌کنیم با همه مرزهای آبی از طریق ریل با کشورهای همسایه ارتباط داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن تأکید کرد:‌ تلاش می‌کنیم قطار کانتینری از چین به ایران و قطار ترانزیتی از چین به اروپا از طریق مسیر ایران انجام شود.

وی با اشاره به اینکه از سال 2015 تاکنون 8 قطار کانتینری از چین داشته‌ایم، گفت: از دیگر توافقات توسعه بارهای ترانزیتی ما توسعه ارتباط ایران با کشورهای همسایه است.

محمدزاده در پایان گفت: ایران به دلیل واقع بودن در مسیرهای ترانزیتی موقعیت‌ همکاری بسیار خوبی دارد.

انتهای پیام/

اتصال راه آهن ایران به بنادر جنوبی و شمالی کشور

 

برچسب ها: اخبار شهری ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار