سامانه خودنویس از طریق کاهش هزینه‌ها و با ارائه کد رهگیری بدون دریافت هیچ هزینه‌ای باعث ایجاد رونق و آرامش در بازار مسکن شده است.

 در حالی که فصل جا به‌ جایی مستاجران به اتمام رسیده است‌، اما همچنان شاهد آن هستیم که بسیاری از مستاجران و متقاضیان مسکن تمایل دارند که‌ در سامانه خودنویس ثبت نام کنند، این در حالی است که به گفته بسیاری از آنها این سامانه زمینه ساز کاهش چشمگیر هزینه‌ها در جابه‌جایی ها شده است.

سامانه خودنویس از  خرداد ماه سال گذشته در قالب طرح حمایت  از مستاجران از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طراحی و اجرا شد و در ابتدا مستاجران می توانستند قراردادهای خود را در این سامانه بارگذاری و منعقد کنند و پس از گذشت چندین ماه در اواخر سال گذشته مقرر شد که تمامی مشاوران املاک از طریق این سامانه قرارداد ها را منعقد کنند و سامانه ایران املاک از دسترس برای مستاجران خارج شد.

در حال حاضر سامانه خودنویس به صورت ۲۴ساعته و شبانه روزی اقدام به ثبت قراردادهای متقاضیان مسکن می‌کند و هدف از راه‌اندازی این سامانه حذف دلالان و سوداگران بازار مسکن به ویژه در بخش  اجاره بوده و با کاهش هزینه ها و صرفه جویی زمینه ساز بهبود وضعیت بازار مسکن برای متقاضیان در این بخش شده است.

از خرداد ماه امسال بخش قرارداد در حوزه خریدو فروش مسکن هم راه اندازی شده است و طبق اعلام ساسانی مدیر سامانه خودنویس  به صورت کامل بخش خریدو فروش راه اندازی شده و از طریق آن به راحتی خریدار و فروشنده مسکن می توانند مبایعه نامه خود را ثبت و بعد از گذشت مدتی سند مالکیت خود را دریافت کنند.

هزینه های جابه جایی مستاجران از طریق سامانه خودنویس صفر شد

مهدی زاده یکی از مستاجرانی که قرارداد خود را از طریق سامانه خودنویس در تابستان امسال منعقد کرده بود گفت: سامانه خودنویس باعث شد که هزینه های جابه جایی ما بسیار کاهش یابد و اجاره برای ما امسال راحت تر باشد.

وی ادامه داد: هرسال باید برای عبور از بازار اجاره مسکن چندین میلیون تومان به مشاوران املاک پرداخت می کردیم، اما امسال از طریق این سامانه علاوه بر اینکه کد رهگیری رایگان دریافت کردیم هیچ هزینه‌ای هم به مشاوران املاک پرداخت نکردیم که این برای ما مستاجران بسیار خوب است.

صرفه جویی ۲ هزار  میلیارد تومانی سامانه خودنویس 

طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی ساسانی مدیر سامانه خودنویس، اکنون قرارداد های ثبت شده در این سامانه به بیش یک میلیون و ۱۵۱ هزار فقره رسیده که این میزان از خرداد ماه سال گذشته بوده است و با توجه به آنکه این سامانه به ۲۴ ساعته است، در ساعت یا طول روز شاهد ثبت بیش ۲تا ۳هزار فقره هستیم.

وی ادامه داد: استقبال از این سامانه با توجه به آنکه بساط دلالان و سوداگران را جمع کرده بسیار خوب بوده و باعث شده که بازار به سمت آرامش حرکت کند.

ساسانی تاکید کرد: بازار مسکن در آینده از طریق این سامانه به سمت رونق حرکت می کند و به طور قطع با تکمیل تمامی بخش ها باعث بهبود و تقویت این بازار خواهد شد.

مدیر سامانه خودنویس با بیان اینکه بسیاری از متقاضیان پیش از این هزینه های زیادی را بابت ثبت قراردادها پرداخت می کردند، گفت: صرفه جویی هزینه ها در این سامانه به بیش از ۲هزار میلیارد تومان رسیده که این امر خود باعث شده که بخش عمده ای از هزینه های مستاجران کاهش یابد.

رونق بازار مسکن از سوی سامانه خودنویس 

بسیاری از  کارشناسان و نمایندگان مجلس هم  بر تقویت بازار مسکن از طریق این سامانه مهر تایید زده اند به طوری صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در حال حاضر بازار مسکن از طریق سامانه خودنویس به آرامش رسیده است، گفت: اکنون شاهد سیگنال های مثبت از سوی متقاضیان در این بخش هستیم‌، این بازار به طور قطع از طریق سامانه خودنویس به رونق می رسد و ما با این سامانه شاهد آن خواهیم بود که بساط دلالان و سوداگران  بازار اجاره برچیده می شود.

وی ادامه داد: دولت چهاردهم باید سیاست تکمیل سامانه خودنویس را ادامه دهد و از طریق آن بتواند بازار مسکن را تقویت و  مشا‌وران املاکی که پیش از این هزینه های گزافی را از طریق سامانه خودنویس دریافت می کردند را ساماندهی کند.

اثر گذاری مثبت سامانه خودنویس بر بازار مسکن

همچنین تقوی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آمارها نشان می دهد که‌ طی یکسال گذشته میزان شکایت از سوی مستاجران کاهش بسیاری یافته و به بیش از ۳۰ درصد رسیده است که این امر نشان دهنده اثر گذاری مثبت بر روی این بازار است.

وی ادامه داد: بازار مسکن نیازمند این چنین سامانه هایی است که بتواند بخشی از نیازهای مستاجران در بازار مسکن را تامین کند و از طریق آن بتوانند بدون پرداخت هزینه ای قراردادهای خود را منعقد کنند.

 حال با توجه به آنکه بیش از یک سال ونیم از راه اندازی سامانه خودنویس از سوی وزارت راه وشهرسازی گذشته و متقاضیان حق انتخاب برای واحد مسکونی مورد نظر خود را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای جهت انعقاد قرارداد دارند به  نظر می رسد که دولت باید تمرکز خود را بر روی این بازار تقویت کند و گام های موثری تر را در جهت این سامانه بردارد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار