مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: هئیتی از راه‌آهن به کشور ترکیه سفر کرده است تا رایزنی‌های لازم، برای راه‌اندازی مجدد قطار تهران - وان انجام شود.

 

جبارعلی ذاکری مدیر عامل راه‌آهن در حاشیه امضای قرارداد و شروع احداث پروژه ریلی کرمان - سیرجان در جمع خبرنگاران گفت: امروزه سرمایه‌گذاران بیشتر توجه به انتقال بار از طریق ناوگان حمل‌ونقل ریلی دارند، در حال حاضر نقاطی در کشور وجود دارد که انتقال خطوط در آن‌ها اجرایی نشده است و یا بنا به دلایلی فاصله یا موانعی وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۹.۵ میلیون تن بار در محور  سیرجان - کرمان جابجا می‌شود، گفت: خط ریلی کرمان - سیرجان برای توسعه ناوگان مسافری در مسیر هرمزگان - کرمان تأثیر بسیاری دارد و باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

وی ادامه داد: امروز قراداد و تنفیذ خطوط ریلی سیرجان - کرمان به طول ۱۷۰ کیلومتر با بخش خصوصی  منعقد  شد و با توجه به  اثربخشی بالایی که این موضوع برای صاحبان بار دارد سرمایه‌گذاران علاقه زیادی به این  بخش پیدا کرده اند.

او گفت: خط ریلی راه آهن سیرجان - کرمان، ۳۲۰ کیلومتر از مسیر باری را کاهش می‌دهد و همین امر  میزان سرمایه‌گذاری را افزایش داده است.

او افزود: در چند سال قبل تفاهم نامه‌ای با کشور چین انجام شد که این تفاهم‌نامه منقضی شده است و باید قرار داد جدید امضاء شود که در این بخش باید از توان وزارت نیرو برای انجام پروژه برقی قطار تهران - مشهد استفاده  کرد.  اراده ای در راه آهن‌ و وزارت راه و شهرسازی سازی داریم و مذاکراتی در این زمینه  صورت گرفته که یکی از این مذاکرات مربوط به برقی سازی راه آهن  تهران - مشهد است.

او ادامه داد: در صورتی که‌  کریدور شمال - جنوب کشور قطعی شود و اگر کشور روسیه، آذربایجان بارشان را از کشور ما عبور دهند قطعا پروژه رشت - آستارا می‌تواند برای اقتصاد کشور مهم باشد.

ذاکری همچنین از سفر هئیتی به ترکیه برای مذاکره راه اندازی مجدد قطار مسافری تهران- وان و تبریز- وان خبر داد و گفت: در آینده نزدیک این قطار راه اندازی می شود و بر این اساس قطار تهران - وان دو بار در هفته از این مسیر  استفاده خواهد کرد.

ذاکری همچنین در خصوص آخرین توافقات با عراق برای راه‌آهن شلمچه - بصره پس از سفر رئیس جمهور به این کشور گفت: خوشبختانه پس از سفر رئیس‌جمهور به عراق، بحث تامین نقدینگی و تامین مالی و تخصیص انجام شد و الان با دو موضوع برای این پروژه مواجه هستیم که طرف عراقی آن را پیگیری می‌کند. اولین موضوع صدور مجوز برای انهدام مواد منفجره است که در مین روبی‌ها کشف شدند و‌ موضوع دوم هم معرفی شرکت بازرسی محیط زیست عراق است که مین‌روبی‌های انجام شده را تایید کند. 

وی با بیان اینکه راه‌آهن عراق گام‌های مثبتی برای اجرای این پروژه برداشته‌است، ادامه داد: تملک اراضی داخل بصره از سوی راه‌آهن عراق انجام شده و است و پیمانکار ایرانی در منطقه مستقر و این اقدامات در حال انجام است.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به حضور پیمانکار اسپانیایی در راه‌آهن بصره - شلمچه گفت: در یک مناقصه‌ شرکت اسپانیایی با ارائه قیمت مناسب‌تر برای پیمانکاری علمیات روسازی پذیرفته شد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار