محمدزاده گفت: شورای عالی ترابری و وزیر راه و شهرسازی پیگیر تخصیص ارز کالای اساسی به ناوگان حمل و نقل ریلی هستند.

کباری / راه آهن و شورای عالی ترابری به دنبال تخصیص ارز کالای اساسی به شرکت‌های ریلی هستند / افزایش سهم تن کیلومتر بار در حوزه ریلی به 8 میلیارد تنبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمدزاده مدیر عامل شرکت راه‌آهن در حاشیه مراسم یازدهمین کنفرانس بین‌المللی سازمان همکاری راه آهن‌ها با بیان اینکه توجه و تدبیر تمامی سطوح نظام به توسعه پایدار حمل و نقل از حرف به عمل تبدیل شده است گفت: این اقدامات زمینه‌ساز رشد جدی در حوزه حمل بار از طریق ریل شده است.

وی ادامه داد: در طی 4 سال گذشته متوسط رشد تن کیلومتر بار حدود یک و نیم میلیارد تن بوده اما از سال 92 تا سال 96 میزان تن کیلومتر بار به 8 میلیارد تن رسیده است.

محمدزاده اظهار کرد: در سال گذشته راه‌آهن توانسته بیش از 250 میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت برای کشور داشته باشد و ما امیدواریم از طریق اجرایی شدن برنامه ششم توسعه  به سهم 30 درصدی جابه‌جایی بار نزدیک شویم.

وی اظهار کرد: در صورتی که افزایش حجم بار صورت گیرد می‌توانیم در پایان برنامه ششم صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری در حوزه حمل و نقل داشته باشیم.

محمدزاده اظهار کرد: در مجموع سرمایه‌گذاری‌های مستقیم داخلی در ایران در 4 سال گذشته یک و نیم میلیارد دلار در هر سال بوده و ما با اقداماتی که انجام می‌دهیم سعی می کنیم در 4 سال آینده مجموع سرمایه‌گذاری‌هایمان در حوزه ریلی به بیش از 5 میلیارد دلار برسد.

وی تأکید کرد: امیدواریم با تصویب بسته حمایتی دولت برای حمل و نقل ریلی بتوانیم استفاده از ظرفیت‌های ریل را افزایش دهیم و ساخت واگن را در داخل تقویت کنیم.

محمدزاده با اشاره به اینکه مجموع مرزهای ریلی در کشور از جمله زاهدان، خاف، هرات، سرخس، لطف آباد، اینچه برون، امیرآباد، جلفا و مرز رازی ظرفیت های حمل و نقل ریلی‌شان بیش از 70 میلیون تن در سال است افزود: تلاش خواهیم کرد از این  ظرفیت استفاده حداکثری را ببریم.

وی افزود: بیشترین بهره‌وری در هر بنگاهی بسیار مهم است و در این بین استفاده از بخش داخلی در اولویت است .

محمدزاده با اشاره به اینکه حوزه شورای عالی ترابری مصوبه‌ای جهت تخصیص ارز به کالای اساسی شرکت‌ها ریلی دارد افزود: وزیر راه و شهرسازی نامه نگاری‌های بسیاری با بخش‌های قانون گذار داشته تا ارز کالای اساسی به بخش خدماتی و قطعات یدکی تخصیص یابد.

وی در پایان گفت: بسته‌ای به ستاد اقتصاد مقاومتی ارسال شده که در صورت تصویب اجرایی می‌شود.

انتهای پیام /

راه‌آهن توانسته بیش از 250 میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت برای کشور داشته باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار