بنابر آمار‌های اعلامی سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید غلات به واسطه برداشت با کمباین‌های فرسوده به ضایعات تبدیل می‌شود.

توسعه مکانیزاسیون و نوسازی ناوگان کشاورزی راهکار اصلی افزایش بهره وری،کاهش ضایعات و تضمین کننده امنیت غذایی کشور محسوب می شود که براین اساس حمایت دولت در بخش نوسازی ناوگان کشاورزی و دسترسی به تکنولوژی ماشین آلات روز دنیا در جهت تحقق شعار سال امری ضروری است چراکه بخش اعظم ماشین آلات موجود در بخش فرسوده هستند.

براساس آمارهای اعلامی سالانه حداقل ۶ درصد محصولات زراعی بواسطه ریزش کمباین های فرسوده تبدیل به ضایعات می شود که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی برخوداتکایی حداکثری تولید محصولات اساسی، بر بحث توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ماشین‌آلات روز دنیا در جهت افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات تاکید می‌شود.

با توجه به آنکه بخش اعظم کشاورزی خرده مالکی و سنتی است، حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن با شعار و دستورالعمل و بخشنامه اجرا نمی‌شود و همواره باید حمایت های لازم در این بخش صورت بگیرد تا با نوسازی ناوگان بواسطه کاهش هدررفت بتوان محصولات اساسی کمتری وارد کشور کرد.

بنابر آمار سالانه کارخانه تراکتورسازی ۳۵ هزار دستگاه تولید می کند، درحالیکه اکنون ۷۰ هزارکشاورز در صف دریافت تراکتور هستند و از طرفی ۳۰۰ هزار دستگاه تراکتور فرسوده داریم که با احتساب تولید کارخانه تراکتور، نوسازی این میزان دستگاه حداقل ۱۰ سال طول خواهد کشید که براین اساس تیراژ تولید برای پاسخگویی به نیاز بخش در راستای توسعه مکانیزاسیون باید افزایش یابد.

بسیاری از مسئولان بخش کشاورزی یکی از راهکارهای خودکفایی محصولات اساسی و استراتژیک همچون برنج و گندم را توسعه مکانیزاسیون می دانند که این امر بیش از پیش اهمیت نوسازی ناوگان فرسوده و کمباین های فرسوده و توسعه مکانیزاسیون را نشان می دهد.

هدررفت سالانه حداقل ۶ درصد تولید گندم بواسطه کمباین فرسوده

عطااللّه هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: توسعه مکانیزاسیون در کاهش هزینه ها موثر است به طوریکه هرچقدر ضریب مکانیزاسیون بالا رود، علاوه بر ارتقای درآمد کشاورزان، هزینه ها هم کاهش می یابد که این امر به نفع کشاورزان و بخش کشاورزی است.

 او با بیان اینکه نوسازی ناوگان در کاهش ضایعات اثر بسزایی دارد، افزود:در حال حاضر کشاورزان غلات را با کمباین ۱۰ تا ۱۵ ساله برداشت می کنند که همین امر منجر به هدررفت سالانه حداقل ۶ درصد تولید گندم می شود که عدد کمی نیست. به عنوان مثال امسال با توجه به تولید ۱۵ میلیون تن گندم، حداقل ۸۰۰ هزارتن محصول به سبب کمباین فرسوده هدررفته است، درحالیکه با نوسازی ناوگان میزان تولید ۱۵.۸۰۰ هزارتن بود که در حوزه گندم رقم‌ کمی نیست.

 هاشمی با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون و نوسازی ناوگان راه حل کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری محسوب می شود، گفت: بنابر آمار و بررسی های صورت گرفته سالانه ۲۵ درصد تولید محصولات اساسی به واسطه فرسودگی تراکتور و کمباین هدر می رود، درحالیکه با نوسازی ناوگان علاوه بر کاهش ۲۵ درصدی ضایعات در ارتقای بهره وری تولید اثر گذار است.

عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: طی ۲ تا ۳ سال اخیر در خصوص بحث تسهیلات دچار مشکل بودیم، درحالیکه پرداخت تسهیلات منجر به افزایش ضریب مکانیزاسیون می شود، از این رو این با پرداخت اعتبارات دائمی و کاهش نرخ سود تسهیلات در راستای نوسازی ناوگان و توسعه مکانیزاسیون می توان  علاوه بر جلوگیری از ضایعات بخش کشاورزی به افزایش تولید و ارتقای بهره وری در بخش رسید.

بنابر آمارهای اعلامی توسعه مکانیزاسیون  در افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید محصولات اساسی و در مقابل کاهش واردات این اقلام اثرگذار است، در حالیکه سالانه بخش اعظم تولید غلات بدلیل فرسودگی کمباین و ماشین آلات کشاورزی هدر می رود، از این رو انتظار می رود تسهیلات ارزان قیمت برای خرید ماشین آلات کشاورزی و یکپارچه سازی اراضی به منظور دست یابی به اهداف  برنامه هفتم مبنی بر بر خودکفایی و خوداتکایی حداکثری محصولات اساسی پرداخت شود.

کاهش ۳۰ درصدی ضایعات بخش کشاورزی با نوسازی ناوگان محقق می شود

در ادامه قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: بنابر آمار اکنون ۶۰۰ هزار تراکتور داریم که ۳۵۰ هزارتراکتور بالای ۱۵ سال و برخی ۴۰ تا ۵۰ ساله عمر دارند که این امر بیش از پیش اهمیت نوسازی ناوگان فرسوده در بخش کشاورزی را نشان می دهد.

به گفته او، در حال حاضر قیمت یک دستگاه  تراکتور یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که خرید تراکتور با این رقم از توان کشاورز خادج است، لذا آنها  ناگریز به فعالیت با تراکتور و کمباین های فرسوده هستند که این امر به سبب ریزش بالای غلات در افزایش ضایعات نقش بسزایی دارد.

پیشه ور ادامه داد: با توجه به آنکه بخش اعظم کشاورزی خرده مالکی است، از این رو دولت با افزایش دوره بازپرداخت و پرداخت تسهیلات کم بهره می تواند در زمینه نوسازی ناوگان فرسوده به کشاورزان کمک کند. همچنین کشاورزان به سبب عدم قدرت خرید تراکتور از بازار آزاد، ماه ها برای خرید تراکتور و دریافت تسهیلات در نوبت هستند.

 رئیس اتاق اصناف کشاورری با بیان اینکه نوسازی ناوگان فرسوده و تراکتور و توسعه مکانیزاسیون در کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی ضایعات محصولات کشاورزی موثر است، گفت: با توجه به آنکه عمده کشت های ما دیم است و به موجب بارندگی کشاورزان باید به کشت و کار ادامه دهند که بروز نبودن ناوگان منجر به افزایش ضایعات، کاهش بهره وری و در نتیجه افزایش واردات محصولات اساسی می شود، براین اساس دولت به جای واردات محصولات اساسی باید اعتبارات لازم به نوسازی و بروز کردن ناوگان مکانیزاسیون تخصیص دهد.

بنابر گفته کارشناسان ۷۵ تا۸۰ درصد کشاورزی کشور سنتی و معیشتی و مابقی نیمه مدرن است که برای تغییر رویه به سمت کشاورزی مدرن و دستیابی به خودکفایی و ارتقای امنیت غذایی راهی جز توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی در بخش وجود ندارد که این امر مهم تنها با حمایت دولت در پرداخت تسهیلات کم بهره با بازپرداخت بلندمدت اتفاق می افتد، در غیراین صورت درآمد کشاورزان جوابگوی هزینه های بالای این امر نیست.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار