آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون پیگیری برای ورود کتاب‌های کمک آموزشی غیرمجاز و خداحافظی با مشق شب سپری شد.

از غیر قانونی کتاب‌های کمک درسی پایه دوازدهم تا خداحافظی دانش آموزان ابتدایی با مشق شببه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون چون پیگیری ورود کتاب های کمک درسی پایه دوازدهم و خداحافظی دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی با مشق شب سپری شد.

کتاب های کمک درسی پایه دوازدهم غیر قانونی است

سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود آنکه هنوز کتاب درسی پایه دوازدهم وارد بازار نشده کتاب کمک آموزشی این پایه عرضه می شود اظهار کرد: این کتاب ها مورد تایید ما نیست اما متاسفانه استفاده می‌شود.

وی افزود: دستور بررسی چگونگی ورود این کتاب های کمک درسی را به بازار داده ام.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کتاب های کمک آموزشی و برگزاری آزمون ها در دوره ابتدایی ضرورتی نداشته و باید جمع شود، سیاستی که از سمت آموزش و پرورش با جدیت دنبال می‌شود.

ورود مفاهیم ایران ساخت به برنامه آموزشی دانش‌آموزان

حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره ورود مفاهیمی مربوط به تولید کالای داخلی در برنامه درسی دانش آموزان با توجه به اظهارات وزیرآموزش و پرورش مبنی بر ورود مطالب ایران ساخت به کتاب‌های درسی اظهار کرد: کتاب‌های درسی ظرفیتی محدود دارند و با توجه به تیراژ بالا در بازه زمانی طولانی چاپ آن‌ها انجام می‌شود؛ بر این اساس کتاب‌های درسی سال ۹۸ هم در دست چاپ قرار دارند پس ورود آموزه‌های جدید به کتاب‌های درسی برای امسال و سال آینده امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: فعلا هم کتاب‌های نونگاشت نداریم، اما مفاهیم مربوط به ایران ساخت را می‌توانیم در قالب مجلات رشد وارد کنیم همچنین در ساعات نیمه تجویزی و اختیاری که مدارس دارند چنین مفاهیمی به دانش آموزان بیاموزیم.

رتبه بندی مدارس هیئت امنایی/ هیچ گونه افزایش شهریه‌ای نداریم

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تغییر رویکرد آموزش محوری به مهارت محوری در دستور کار است و تغییر در فعالیت‌های فوق برنامه خارج از برنامه درسی را مکلف کردیم تا برنامه‌های مهارتی مورد توجه قرار گیرد.

زینی وند درباره تاثیر نوسانات اقتصادی کشور بر عملکرد مدارس غیردولتی گفت: از نظر برنانه آموزشی و پرورشی نداریم، اما از حیث هزینه‌ها موسسان با مشکلات جدی مواجه هستند و افزایش شهریه را به طور رسمی تقاضا کردند، اما سیاست بر این است که آنچه در قالب الگوی شهریه عنوان شده، اجرا می‌شود و اضافه شهریه‌ای را موسسان نخواهند داشت.

زینی وند درباره رسیدگی به تخلفات در مدارس غیردولتی گفت: بیشترین شکایات از مدارس غیردولتی مربوط به شهریه اضافی است و ۳۲ مدرسه در تهران مکلف به استرداد شهریه است و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان استرداد شهریه انجام شده است.

تغییر رویکرد دوره‌های کارورزی به سمت مهارت محوری

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان گفت: با توجه به مطالعات و آینده پژوهی که داشتیم تا سال ۱۴۰۴ به ۲ هزار و ۸۰ عضو هیئت علمی نیاز داریم که این افراد باید از بین متقاضیان دارای شرایط وزارت علوم باشند، شرایطی همچون سابقه پژوهشی، سن و تألیف کتاب و مقاله از جمله موارد مهم در پذیرش است.

خنیفر تصریح کرد: برای امسال ۴۰۰ ردیف استخدامی استاد خواهیم داشت که فراخوان آن را شهریور ماه اعلام می‌کنیم البته ترجیح ما استفاده از اساتیدی بوده که سابقه معلمی داشته باشند.

وی درباره روند برگزاری دوره‌های کارورزی برای دانشجو معلمان، اظهار کرد: بخش مهمی از کارورزی در کلاس اتفاق میفتد بر همین اساس تغییراتی را در برگزاری دوره‌های کارورزی دانشجو معلمان اعمال کردیم تا به جای گزارش‌های کتبی به سمت مهارت محوری سوق پیدا کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: باید به شیوه‌ای شایسته و بایسته جذب نیروی انسانی را در دستور کار قرار دهیم و نمی‌توانیم همواره از نیرو‌های نهضتی سرباز معلم و ماده ۲۸ برای تربیت معلم استفاده کنیم.

ابلاغ طرح رایگان شدن هزینه حامل‌های انرژی مدارس دولتی در انتظار سازمان برنامه و بودجه

علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره چگونگی اجرای طرح معافیت از پرداخت هزینه آب، برق و گاز مصرفی مدارس برای سال تحصیلی جدید اظهارکرد: در قانون بودجه وظیفه ساماندهی این طرح بر عهده وزارت نفت، وزارت نیرو و آموزش و پرورش گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در این زمینه مشارکت فعالی داشته است، ادامه داد: خوشبختانه پیش نویس‌های این آیین نامه نهایی شده است.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش گفت: برای ابلاغ طرح معافیت مدارس دولتی از پرداخت حامل‌های انرژی، آیین نامه باید از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه مورد موافقت قرار گیرد.

الهیار ترکمن درباره میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح بیان کرد: سقف اعتبارات تا مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای معافیت از پرداخت حامل‌های انرژی در نظر گرفته شده است به زودی و برای سال تحصیلی جدیدابلاغ می‌شود.

خداحافظی دانش آموزان ابتدایی با مشق شب

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تا به امروز یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۲۶ کلاس اولی و حدود هفت میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۶۷ دانش آموز را در دوره ابتدایی ثبت نام کرده ایم.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود افزایش ۵۰ هزار نفری دانش آموزان را در اول ابتدایی داشته باشیم و امیدواریم همه دانش آموزان واجب التعلیم ثبت نام کنند. همچنین در نظر داریم تا روال ثبت نام اتباع همچنان به قوت خود باقی بماند.

وی درباره موضوع پیش دبستانی گفت: ابلاغ دستورالعمل ثبت نام و اجرای دوره پیش دبستانی که از سال ۹۲ در ابهام قرار داشت به شفافیت رسید و رسمی بودن مراکز پیش دبستانی و اداره به دو طریق دولتی و غیر دولتی مسجل شد.

حکیم زاده از تغییر مشق شب برای دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی خبر داد و اظهار کرد: در مدارسی که امکان پذیر باشد دانش آموزان به جای مشق شب، مشق مهارت محور خواهند داشت، همچنین برای دانش آموزان پایه چهارم به بعد برنامه ویژه‌ای طی دو ساعت آموزشی در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش ابتدایی درباره تراکم کلاسی در مدارس ابتدایی، گفت: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش حداکثر تراکم کلاس‌های ابتدایی ۲۶ نفر است، اما مطلوب آن ۲۰ و حداقل دانش آموز ۱۴ نفر در نظر گرفته شده، اما تاکنون این آمار و ارقام مورد توجه نبوده و قرار نگرفته است.

حکیم‌زاده گفت: حدود ۵۷ هزار و ۹۶۰ کلاس تراکم ۲۶ تا ۳۰ نفره، ۵۶ هزار و ۶۳۴ کلاس تراکم ۳۱ تا ۳۵ نفره، ۲۲ هزار و ۲۶۳ کلاس تراکم ۳۶ تا ۴۰ نفره، ۱۸۱۷ کلاس تراکم ۴۱ تا ۴۵ نفره و ۱۴۷ کلاس تراکم بالای ۴۶ نفر دارند که با توجه به این آمار چالش اساسی درباره تراکم کلاسی وجود دارد.

زمان برگزاری کنکور ۹۸ تغییر می‌کند

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه در حاشیه نمایشگاه دستاورد‌ها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش اظهار کرد: تاکنون تمام تلاش ما مربوط به مدیریت ساختار جدید بوده و اکنون روی کیفیت تمرکز کرده ایم.

وی درباره تغییر ساختار در نظام آموزشی ادامه داد: قاعدتا تغییر عناوین آن هم پس از سال‌ها برای خانواده‌ها دشوار است، اما این موضوع برای اولیایی که فرزند اول ابتدایی دارند کاری سخت نیست.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به استقرار پایه دوازدهم و تغییرات آن گفت: کاهش ساعت آموزشی در این پایه به یک چالش تبدیل شده است، چرا که موضوع کنکور و پایه دوازدهم همزمان با هم در جریان هستند.

وی با اشاره به ۳۵ ساعت آموزشی دانش آموزان پایه دوازدهم، اظهار کرد: براساس رایزنی با شورای پذیرش دانشجو در نظر داریم برای جلوگیری از تداخل امتحان نهایی و آزمون کنکور، کنکور نیمه دوم تیر ماه برگزار شود.

زرافشان تصریح کرد: تغییر زمان کنکور به دانش‌آموزان فرصتی بیشتری برای آمادگی تحصیلی می‌دهد و سازمان سنجش هم اعلام با تغییر زمان کنکور موافقت کرده است.

معاون آموزش متوسطه درباره تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور گفت: ۸۹/۲۴ درصد داوطلبان از طریق سوابق تحصیلی وارد دانشگاه می‌شوند، بنابراین اصرار ما برای سوابق تحصیلی به این دلیل است که این موضوع می‌تواند کنکور را حذف کند آزمونی که سیطره اش به دوره ابتدایی کشیده شده است.

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها منجر به اُفت کیفیت آموزشی شد

فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش اظهار کرد: پژوهشگاه از سال ۹۰ فعالیت خود را در سازمان پژوهش در قالب چهار پژوهشکده تعلیم و تربیت، کودکان استثنایی، برنامه ریزی درسی و خانواده آغاز کرده است و در حال حاضر با ۱۵ گروه پژوهشی همکاری می‌کند.

وی درباره بودجه پژوهشی گفت: بودجه این بخش ۹ میلیارد تومان است، اما مشکل اصلی جدی گرفته نمشدن پژوهش هاست، اگر به پژوهش بها دهیم با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد، تصمیم گیران به پژوهش آن هم در حوزه تعلیم و تربیت توجه نمی‌کنند، در حالی که با آگاهی از جایگاه پژوهش قاعدتا تحقیقات نتیجه‌ای بهتر می‌دهد، آموزش و پرورش باید بتواند در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نقش خودش را ایفا کند.

کریمی گفت: برای تعطیلی پنج شنبه‌ها نظر سنجی صورت گرفته است و نتایجی ارائه شد، اما برای بعضی موضوعات مانند تعطیلات پنج شنبه‌ها باید پژوهش‌ها جدی‌تر باشد چرا که با این تصمیم از نظر یادگیری، پژوهش و غنای تجربه‌های آموزشی دچار مشکل شدیم البته شاید دلایل دیگری هم داشته باشیم.

به دلیل وجود فعالیت‌های حجیم در آموزش و پرورش باید ساعت آموزشی مناسب برای مدارس در نظر گرفته شود، از نظر من تعطیلی پنج شنبه‌ها باید با حساسیت بیشتری انجام شود و چرا که برخی موضوعات صرفا اجرایی یا پژوهشی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یزدان نورانی
۱۶:۰۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
بانوشتن آنچه را که میخوانیم میتوانیم حفظ کرده و به اصطلاح ملکه ذهن انسان میشودمطمئن باشید با حذف مشق بعد از چند سال ما نسلی بی سواد خواهیم داشت
آخرین اخبار