کریمی گفت: در سال تحصیلی جدید بیش از ۱۳ هزار دانش آموز در ۱۱۰ مدرسه و ۶۰ کشور مشغول به تحصیل می‌شوند.

تحصیل بیش از ۱۳ هزار دانش آموز ایرانی در مدارس خارج از کشوربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا کریمی رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش اظهار کرد: با گذشت حدود چهار دهه از نظام جمهوری اسلامی ایران، دیپلماسی آموزشی آن طور که باید و شاید، وجود نداشته و لذا ضروری است با توجه ویژه نهاد سیاست خارجی به دیپلماسی علمی، نوآوری های جامعه دانش آموزی و فرهنگی ظهور پیداکند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیتی عظیم در کشور داریم که متاسفانه در جهت معرفی و در جهت ارائه تصویر مثبت نظام جمهوری اسلامی ایران  از آن ها استفاده نمی شود. باید از نهادهای مختلف مانند وزارت ارشاد، گردشگری و غیره در این زمینه هم افزایی داشته باشیم.

رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به برگزاری آزمون اعزام معلمان و جذب ۱۷ هزار نفر در مرحله اول، گفت: بعد از مصاحبه معلمان و فرایندهای گزینش و حراست، ۳۲۰ نفر برگزیده شدند و نتایج نهایی شنبه آینده اعلام می شود. پس از این مرحله از ۱۶ تا ۲۰ شهریور ماه دوره توجیهی را داریم و معلمان کارشان را از اول مهر شروع کنند.

کریمی با نامیدن مدارس خارج از کشور به عنوان پایگاه های مهم فرهنگی ایران در سایر کشورها گفت: در عرصه بین المل با فعالیت های قابل توجهمان با یونیسف، کمیساریای سازمان ملل و آیسسکو از تجربیات بین المللی بهره مند خواهیم شد.

رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور از دریافت جایزه ویژه سازمان نهضت سواد آموزی به جهت اقدامات مثبت از سوی یونسکو خبر داد و گفت: برای شناخته شدن باید اقدامات پژوهشی و مثبت اجرایی را در عرصه بین المللی مطرح کنیم.

کریمی گفت: بیش از ۱۳ هزار دانش آموز در ۱۱۰ مدرسه و ۶۰ کشور مشغول به تحصیل می شوند، هر کشوری قوانین خود را دارد که باید رعایت شود؛ برخی از مدارس کفیل می گیرند و در برخی کشورها برای پیش بردن امور مدرسه باید مجوز از وزارت آموزش اخذ شود. به عنوان مثال اتریش درخواست گنجاندن زبان آلمانی را در مدارس داشته که از  این پیشنهاد استقبال کردیم.

وی ادامه داد: در این بین برخی از مشکلات پیش آمده با همت سفرا رفع شده است، همچنین در تامین ارز مشکلاتی وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.

کریمی درباره وضعیت دیپلماسی با کشورهای عربی بیان کرد: مدرسه شارجه سال گذشته متوقف شده است اما در سایر شهر ها مانند دوبی و ابوظبی محدویتی وجود ندارد، انتظار داریم تا اول مهر مدرسه شارجه نیز با هماهنگی امور خارجه و وزارت تعلیمی امارات بازگشایی شود.

موضوع بعدی در خصوص گرفتن ویزاست که سخت گیری هایی در این زمینه وجود دارد اما پیش بینی می کنیم با گذشت دو تا سه ماه از سال تحصیلی ویزا اخذ شود و تصمیم گرفته شده است تا زمانی که معلمان جدید کارهای اخذ ویزا را انجام ندادند معلمان قدیمی باز نگردند.

کریمی درباره تاثیر نوسانات ارزی بر عملکرد مدارس خارج از کشور گفت: ردیف بودجه خاصی که برای ما تعریف شده در حقیقت به عنوان فرصت، امتیاز و محدویت است، در حال مکاتبه هستیم تا امسال هم از ظرفیت وزارت امور خارجه بهره مند شویم و یا بودجه افزایشی داشته باشد. با وجود اینکه ارز دولتی دریافت می کنیم اما این نوسانات باعث شده با توجه به پیش بینی بودجه ۱۷۴ میلیارد تومانی محدودیت های منابع داشته باشیم.

تخصیص اعتبار 1000 میلیارد تومانی برای تحصیل اتباع خارجی

کریمی درباره تحصیل اتباع خارجی و پناهنده ها در کشور بیان کرد: سال قبل حدود هزار میلیارد تومان برای تحصیل دانش آموزان پناهنده هزینه کردیم و نهادهای بین المللی فقط ۲ درصد از بودجه را تامین کردند در حالی که اغلب پناهندگان شرایط مالی خوبی ندارند بنابراین نیازمند ورود سازمان های مردم نهاد و خیرین برای افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان اتباع هستیم.

وی در باره بخشنامه سختگیرانه وزارت کشور برای ثبت نام اتباع در مدارس کشور با اشاره به اینکه نباید مشوق ورود پناهنده ها به کشور باشیم، بیان کرد: اصلاحیه وزارت کشور ناظر بر این موضوع است در غیر این صورت کسانی که سال گذشته در مدارس ما بودند اکنون هم بدون مشکل تحصیل می کنند.

وی تصریح کرد: هماهنگی لازم با وزارت کشور وجود دارد تا اتباع با کمترین مشکل برای معرفی نامه و ثبت نام اقدام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار