کریمی گفت: جدی گرفته نشدن پژوهش از مهم‌ترین چالش‌های حوزه پژوهشی است.

نتایج پژوهشی جدی گرفته نمی‌شود/ تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بر افت کیفیت آموزشی تاثیر داشتبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش اظهار کرد: پژوهشگاه از سال ۹۰ فعالیت خود را در سازمان پژوهش در قالب چهار پژوهشکده تعلیم و تربیت، کودکان استثنایی، برنامه ریزی درسی و خانواده آغاز کرده است و در حال حاضر با ۱۵ گروه پژوهشی همکاری می کند.

وی ادامه داد: در سال های اخیر پشتیبانی پژوهشی پژوهشگاه از برنامه های آموزش و پرورش در قالب ۳۲ پژوهش انجام گرفته و ۲۵ پژوهش در نیز در راستای سند تحول باقی مانده است.

کریمی بیان کرد: تلاش پژوهشگاه بر رونق یافتن بخش پژوهش واقع شده است تا این مهم قدر پیدا کند و پژوهشگر بر صدر بنشیند.

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش با تاکید بر تضمین کیفیت پژوهش اظهار کرد: قطعا در زمینه پژوهش کارهایی را ادامه می دهیم که امکان تداوم داشته باشد، همچنین با استفاده از بهره برداران طرح های پژوهشی از فرایندهای های پژوهشی بهره خواهیم برد.

کریمی ادامه داد: اصلاح مدل مساله یابی یکی از اولویت های اصلی کار است که براساس فرآیندهای تعاملی کار را پیش گرفتیم.

وی با اشاره به برنامه های اصلی پژوهشگاه، گفت: مطالعات تالیس، رصد تعلیمات تعلیم و تربیت مطالعات روند پژوهی و تدوین لایحه حقوقی معلمان  از جمله موضوعات پیشنهادی است.

کریمی درباره آمار پژوهش های انجام شده بیان کرد: از دی ماه تاکنون ۹ پژوهش انجام شده است، در حال حاضر ۳۰ پژوهش در دست اجرا و مصوب و همچنین ۱۹ پژوهش در دست اقدام داریم. علاوه بر آن ۲۵ پژوهش در حال تدوین شرایط اجرایی برای رسیدن به طرح اولیه هستند.

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش بیان کرد: به دلیل سفارشی بودن پژوهش ها،  بعد از اتمام پژوهش نیاز به طی کردن چند مرحله ضروری خواهد بود؛ دادن نسخه به معاونان، برگزاری جلسات، تهیه پیشنهاد کاربردی و قرار دادن نسخه در اختیار بهره بردار.

وی درباره بودجه پژوهشی گفت: بودجه این بخش ۹ میلیارد تومان است اما مشکل اصلی جدی گرفته نمشدن پژوهش هاست، اگر به پژوهش بها دهیم با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد، تصمیم گیران به پژوهش آن هم در حوزه تعلیم و تربیت توجه نمی کنند ، در حالی که با آگاهی از جایگاه پژوهش قاعدتا تحقیقات نتیجه ای بهتر می دهد، آموزش و پرورش باید بتواند در عرصه های اجتماعی و سیاسی نقش خودش را ایفا کند.

کریمی گفت: برای تعطیلی پنج شنبه ها نظر سنجی صورت گرفته است و نتایجی ارائه شد اما برای بعضی موضوعات مانند تعطیلات پنج شنبه ها باید پژوهش ها جدی تر باشد چرا که با این تصمیم از نظر یادگیری، پژوهش و غنای تجربه های آموزشی دچار مشکل شدیم البته شاید دلایل دیگری هم داشته باشیم.

به دلیل وجود فعالیت های حجیم در آموزش و پرورش باید ساعت آموزشی مناسب برای مدارس در نظر گرفته شود،  از نظر من تعطیلی پنج شنبه ها باید با حساسیت بیشتری انجام شود و چرا که برخی موضوعات صرفا اجرایی یا پژوهشی نیست.

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش گفت: برنامه هایی با شورای عالی آموزش و پرورش داریم همچنین ارزشیابی توصیفی، امتحانات نوبت دوم و بسیاری از مطالب دیگر داشتیم همچنین درباره مدارس سمپاد پژوهشی درباره سایر شیوه های جذب در مدارس سمپاد داشته باشیم.

انتهای پیام/

بررسی عملکرد یک ساله پژوهشگاه آموزش و پرورش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
از شنبه تا چهارشنبه اگر معلم ها خوب درس بدهند و سرکلاس هوله نروند ومطالب غیر درسی به دانش آموز یاد ندهند و به مطالب غیر درسی نپردازند و مدارس هم فوق برنامه های الکی و بی خاصیت نگذارند همین طور خوبه والا اگر بچه ها جمعه هم مدرسه بروند و مدارس به همین وضعیت پیش بروند بازهم وقت کم می آورند و به اصطلاح افت تحصیلی پیدا می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
میخواین جمعه ها هم بچه ها بیان که ناتوانی معلما در تفهیم مفاهیم درسی با گرفتن کودکی اشون جبران بشه
آخرین اخبار