طهرانچی گفت: نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی به دو مسأله مهم آموزش عالی مانند علم، پژوهش و اشتغال دانش­ بنیان است.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت روز کارمند که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با تبریک روز کارمند به خانواده بزرگ این دانشگاه و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: لازم است نگاه متفاوتی به مقوله سازمانی که در آن زندگی می‌کنیم، داشته باشیم. ما یک خانواده بزرگ در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم که باید خدمات ارزشمند به جامعه ارائه دهیم. این خانواده بزرگ دارای اعضای خدماتی، اداری و علمی است و اگر هر کدام از اعضاء به نحوی کار خود را درست انجام ندهند، صرف‌نظر از پست سازمانی، این خانواده بزرگ با مشکل مواجه خواهد شد.

 طهرانچی با بیان اینکه همه ما عضو یک خانواده بزرگ‌تر به نام آموزش عالی هستیم، گفت: اگر کشتی آموزش عالی با مشکل مواجه شود، فرقی ندارد در کدام دانشگاه هستیم. آموزش عالی وقتی موفق است که جوانان با انرژی و امید به آن وارد شده و تحصیل کنند. نباید اجازه دهیم ناامیدی در بدنه آموزش عالی رخنه کند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی به دو مسأله مهم است، تأکید کرد: یکی از این مسائل، بحث کلان آموزش عالی مانند علم، پژوهش و اشتغال دانش­ بنیان است.

وی ادامه داد: یک مطلب مهم و اساسی که باید به آن اشاره کنم، این است که مؤسسات تمدنی جدید عمری کمتر از صد سال در کشور ما دارند. در زمان قاجار عده‌ای که از طریق بورسیه به کشور‌های اروپایی رفته بودند، با الگوبرداری از موسسات تمدنی آنها، یک الگوی ناقص را به کشور انتقال دادند.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه همزمان با ورود مفهوم «اداره» به کشور، چیزی به عنوان «مستخدم» نیز وارد دایره لغات ما شد، گفت: «مستخدم» یعنی کسی که برای ارائه خدمت به کار گرفته می‌شود. همزمان با ورود این دو مفهوم، با بحث درآمد‌های نفتی مواجه شدیم؛ درآمد‌هایی که دیگر براساس مالیات نبود.

طهرانچی ادامه داد: بر این اساس، با مفهومی مواجه شدیم که در آن مردم، ولی نعمت‌های ما نبودند و ما به سبب پولی که حاصل درآمد نفت بود، باید خدمت را ارائه می‌دادیم، بنابراین اصلاً مهم نبود که این خدمت چگونه ارائه شد و گیرندگان آن خدمت راضی هستند یا نه. موضوع مهم در این سیستم این بود که یک کارمند ۳۰ سال به هر نحوی که کار کند، در آن سازمان باقی می‌ماند.

نظام زیان آور بروکراتیک به دنبال مفهوم کارمند رسمی بوجود آمد

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در همان زمان مفهومی به عنوان «کارمند رسمی» که ثبات شغلی دارد، خلق شد، اظهار داشت: پس از خلق این مفهوم، یک بیماری به نام «نظام اداری بروکراتیک» در کشور به وجود آمد که زیان‌آور است.

وی افزود: بیماری «نظام اداری بروکراتیک» در سازمان‌های دولتی جای خود را دارد، اما در سازمان‌هایی که براساس مشتری فعالیت می‌کنند نیز به وجود آمد که کاملاً آن سازمان را با شکست مواجه می‌کند، چرا که در این سازمان‌ها، مشتری حرف اول را می‌زند.

طهرانچی با اشاره به تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: پس از تأسیس این دانشگاه، این سازمان کم‌کم بزرگ شد. ما در این دانشگاه نمی‌توانیم مانند سازمان‌های دولتی عمل کنیم، چرا که آن‌ها تحت تأثیر مشتری قرار ندارند، ولی در دانشگاه آزاد اسلامی، مشتری ما حق انتخاب دارد و اگر دانشگاه ما را انتخاب نکند، کسی تضمینی برای تأمین بودجه به ما نداده است.

استاد تمام دانشگاه شهیدبهشتی افزود: در فرهنگ سازمانی که با آن مواجه هستیم، این مسأله را نباید فراموش کنیم که رضایت مشتری حرف اول را می‌زند و اگر مشتری از دست برود، تأثیر مستقیم در حقوق کارمندان دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.