مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: طرح بسیج عمومی شبکه‌های دامپزشکی برای عملیات واکسیناسیون رایگان بروسلوز گوسفند و بز در سطح استان کرمان با همکاری بخش خصوصی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با بیان این مطلب که واکسیناسیون فراگیر، آموزش و ترویج و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای از روش‌های پیشگیری و مبارزه با بیماری بروسلوز در جمعیت دامی است گفت: در این راستا طرح بسیج عمومی شبکه‌های دامپزشکی جهت عملیات واکسیناسیون رایگان بروسلوز گوسفند و بز در سطح استان کرمان با همکاری بخش خصوصی آغاز شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان تاکید کرد: این بیماری در دام درمان ندارد و تنها راه مبارزه با آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون می‌باشد که پیش بینی می‌شود در طول اجرای این فاز حدود ۷۰۰ هزار راس دام سبک شامل بره و بزغاله ۳ تا ۸ ماهه بر علیه این بیماری مورد واکسیناسیون قرار گیرد.

 رشیدی اظهار کرد: کلیه خدمات دامپزشکی در طول اجرای این فاز رایگان بوده و با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته بایستی این فاز تا اواخر شهریور ماه سالجاری به پایان برسد.

وی با تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ‌های مایه کوب گفت: طرح مذکور، تا اواخر شهریور ادامه دارد و گزارش‌دهی انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی GIS توسط شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های تابعه انجام شده و صحت اقدامات با عملیات سرومانیتورینگ توسط اداره کل کنترل می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از دیگر مسائل بهداشتی برای کنترل بیماری را اجتناب از تماس مستقیم با بافت‌های آلوده حیوان نظیر جنین سقط شده جفت و..، شست شوی دست‌ها و ضد عفونی لباس‌های مخصوص کار در دامداری‌ها و کشتارگاهها، استفاده از ماسک تنفسی هنگام ورود به اصطبل، دور نگه داشتن دام از محل زندگی انسان، واکسیناسیون دام‌ها و ضد عفونی کردن اصطبل، ممانعت از ورود دام‌های تازه خریداری شده به داخل گله سالم قبل از اطمینان از سلامت ان‌ها عنوان کرد.

وی در پایان از دامداران خواست به منظور پوشش کامل اجرای واکسیناسیون در منطقه همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی بعمل آورند.

همیاران دامپزشکی روستا‌ها می‌توانند به منظور تسریع واکسیناسیون روستای خود از طریق شبکه‌های دامپزشکی شهرستان اقدام لازم را به عمل آورند.

انتهای پیام/ی

لزوم دور نگه داشتن دام از محل زندگی انسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار